Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601Eloquence of Speech as Expressed on Private Monumentsفصاحة الحديث کما تم التعبير عنها على الآثار الخاصة13019656510.21608/jaauth.2021.96273.1241ENRaniaYounes MerzebanAssociate professor, Tourist Guiding Department, Faculty of Tourism and Hotels, Alexandria, University, EgyptJournal Article20210915The theme of the good speech seems to have been a central one in ancient Egypt, highlighting the positive effect of eloquence and rhetorical skills in varied situations. Admiration of the good speech was noticeably articulated in varied forms and expressions. The correct use of the language was conceived as “art”. Notions of the significance of knowing when to speak, how to speak and choosing the words to say were therefore frequently encountered. Therefore, texts alternating between negative declarations and positive affirmations of speaking good were often encountered. Being knowledgeable and skilled were significant qualities echoing a wise attitude. Carefully chosen utterances were opposed to the evil speech. The studied texts shed the light on the lexicographical diversity and the perspective of how eloquence of speech was conceived. The main aim is to consider the wide range of private monuments on which the value and significance of the good speech was recorded, reflecting wisdom and knowledge. Examples were encountered on varied medium such as tomb inscriptions, stelae, and statues. The one eloquent of speech was characterized as being ‘skilled in speech’, ‘foremost of speech’, one who speaks in situations of wrath’, and ‘precise when he speaks’. Expressions that designate the good speech were related to the mouth, the tongue, and the utterances such as ‘precise of speech’ and ‘wise of tongue’.إن موضوع الحديث الطيب ليعد أحد الموضوعات المحورية في مصر القديمة، بما يعکسه من التأثير الإيجابي للفصاحة والمهارات البلاغية في المواقف المختلفة. ولقد تم التعبير عن فصاحة الحديث بوضوح من خلال تعبيرات وصيغ متنوعة، بل لقد کان الاستخدام الصحيح للغة يعد بمثابة "فنا". لقد تناولت نصوص عديدة ذکر الأهمية الخاصة لإدراک متى يمکن التعبير بالکلام، وکيف يتم استخدام الکلام وکيفية اختيار الکلمات. ومن ثم فإن النصوص تتنوع ما بين التأکيد الإيجابي عن الحديث الطيب والنفي المرتبط بما يقابله سلبيا. ولقد کانت کل من المعرفة والمهارة في الحديث تعد خصائص مهمة تعکس الحکمة. وأما الکلام المختار بعناية فهو على النقيض من الحديث السيء. والنصوص التي تمت دراستها في هذا الصدد تلقى الضوء على التنوع في التعبيرات، وکذلک على الکيفية التي يتم من خلالها إدراک قيمة فصاحة الحديث. والهدف الأساسي هو الوقوف على التنوع العريض للمصادر المسجلة على الآثار الخاصة والتي تبرز قيمة وأهمية الکلام الطيب، والتي تعکس الحکمة والمعرفة. ولقد وردت العديد من الأمثلة على آثار خاصة متنوعة مثل النصوص المسجلة في المقابر واللوحات والتماثيل. ولقد تم وصف الشخص الذي يتسم بفصاحة الحديث بأنه "الموهوب في الحديث"، "المتقدم في الحديث"، "الذي يتحدث في المواقف الصعبة" و"الذي يتسم بالدقة عندما يتحدث". وارتبطت التعبيرات التي استخدمت للإشارة إلى الحديث الطيب بالفم واللسان والکلام، مثل "دقيق الحديث" و "حکيم اللسان".https://jaauth.journals.ekb.eg/article_196565_2cb06d0cd58412f5bab87c8a5be3bfdf.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601An Unpublished Silver Toe Ring with A Fly (JE 70385)خاتم اصبع قدم على شکل ذبابة غير منشور (JE 70385)314722053610.21608/jaauth.2022.116075.1287ENRaghdaSeddikFaculty of Tourism and Hotels Management. Helwan UniversityRanda Alaa El-DinFouadFaculty of Tourism and Hotels Management. Helwan UniversityJournal Article20220113The ancient Egyptian mythology is ultimately a reflection of the ancient Egyptian culture, in which animals and insects were revered as embodiments of forces of life that transcended good and evil. The Egyptian glorification of insects is expressed through a wide spectrum of art, artifacts, and texts from the predynastic era to the Graeco-Roman period, revealing a variety of cultural roles, ranging from practical to conceptual. This paper aims at publishing a silver toe ring with a depiction of a fly that dates to the 3rd-6th century AD. It is currently preserved in the storerooms of the Egyptian Museum, Cairo (JE 70385). It was discovered by W. B. Emery in tomb 47 at Ballâna during his excavations in Lower Nubia between 1928 and 1931 as a rescue project before a second rising of the Aswan Low Dam. This paper also includes a comprehensive elaborate description of the silver toe ring as well as an analysis of the fly’s symbolism and genesis in Ancient Egypt. In addition, it sheds the light on tomb 47 at Ballâna, the identity of its owner, and some of its precious collections. The findings of studying the silver toe ring with a fly suggest that toe rings were exceedingly prevailing during the X-Group culture. Moreover, the presence of the fly on the ring’s bezel indicates that they were worn as magical amulets to protect its wearer and ward off the insect’s dangers.تعتبر الأساطير المصرية القديمة في نهاية المطاف هي إنعکاسًا للثقافة المصرية القديمة والتي تتضمن تبجيل الحيوانات والحشرات باعتبارها تجسيدًا لقوى الحياة التي تفوق الخير والشر. ففي هذا السياق تم التعبير عن تمجيد الحشرات المصرية من خلال مجموعة واسعة من الأعمال الفنية والتحف والنصوص من عصر ما قبل الأسرات وحتى العصر اليوناني الروماني، مما يکشف عن مجموعة متنوعة من الأدوار الثقافية، تتراوح من العملية إلى المفاهيمية. يهدف هذا البحث إلى نشر خاتم إصبع قدم من الفضة مع تجسيد للذبابة علي موضع الفص من الخاتم. يعود تاريخ هذا الخاتم إلى ما بين القرن الثالث والسادس الميلادي وهو محفوظ حاليًا في مخازن المتحف المصري بالقاهرة تحت رقم. (JE 70385) تم اکتشاف هذا الخاتم بواسطة و. ب. إيمري في مقبرة رقم 47 بالبلانة و ذلک خلال أعمال التنقيب التي قام بها في النوبة السفلى بين عامي 1928 و 1931 کمشروع إنقاذ قبل الارتفاع الثاني لسد أسوان المنخفض. يتضمن هذا البحث أيضًا وصف شامل تفصيلي للخاتم بالإضافة إلى تحليل رمزية الذبابة ونشأتها في مصر القديمة. بالإضافة إلى ذلک، يسلط هذا البحث الضوء على مقبرة رقم 47 بالبلانة، هوية صاحب المقبرة، وعرض لبعض من مقتنياتها الثمينة. تشير نتائج دراسة خاتم إصبع القدم المصنوع من الفضة علي شکل ذبابة إلى أن خواتم إصبع القدم کانت سائدة بشکل کبير خلال حضارة المجموعة .X علاوة على ذلک، يشير وجود الذبابة على الخاتم إلى أنه تم ارتداؤه کتميمة سحرية لحماية مرتديه ودرء أخطار الحشرات المختلفة ولاسيما الذباب.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_220536_f42c642287e77271c79931696c95e063.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601Neuromarketing as a Novel Method to Tourism Destination Marketing: Evidence from Egyptالتسويق العصبي کطريقة جديدة لتسويق المقاصد السياحية: دليل من مصر487421174310.21608/jaauth.2021.109864.1275ENHebatallahAli GaafarAssociate Professor at Tourism Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, University of Sadat City0000-0001-8214-4451BassamAl-RomeedyAssociate Professor at Tourism Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, University of Sadat City0000-0002-7900-5052Journal Article20211206The main objectives of this research are to identify the neuromarketing concept, to address the importance and advantages of using the neuromarketing approach over conventional marketing methods, to demonstrate the factors that affect tourists’ purchase-decision behavior, to recognize the awareness and knowledge levels of neuromarketing in Egypt, and to investigate factors that can be influenced by applying neuromarketing techniques. Quantitative analysis was carried out on data from 472 tourists, and 82 destination marketing designers. Results revealed that neuromarketing is positively affected tourist behavior, decision-making, tourist preferences, tourist loyalty, product improvement, marketing effectiveness, marketing strategies, and sustainable product marketing. It was concluded that the usage of neuromarketing in the Egyptian destination is in its infancy, despite the level of awareness about neuromarketing being relatively high. The study contributes to providing destination policymakers full insights about neuromarketing, which provides a full picture for tourists, shows the path of tourism products development, and the need of producing new tourists’ products. Destination marketing designers need to integrate neuromarketing in their marketing method, and to create smarter marketing that will increase the effectiveness of their marketing efforts.تتمثل الأهداف الرئيسية لهذا البحث في تحديد مفهوم التسويق العصبي، وعرض أهمية ومزايا تطبيق تقنيات التسويق العصبي وتميزه على طرق التسويق السياحي التقليدية، بجانب التعرف على العوامل التي تؤثر على سلوک قرار شراء السائحين، تحديد مستويات الوعي والمعرفة بالتسويق العصبي لدى مسوقي المقصد السياحي المصري، واکتشاف العوامل التي يمکن أن تتأثر بتطبيق تقنيات التسويق العصبي. لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام التحليل الکمي من خلال توزيع استمارات استقصاء على عينتي الدراسة، حيث تم الحصول على 472 مفردة من السائحين و82 مفردة من مسئولي تسويق المقصد السياحي المصري. أظهرت النتائج أن التسويق العصبي يؤثر إيجاباً على کل من سلوک السائح، اتخاذ القرار بالشراء، تفضيلات السائحين، ولاء السائحين، تطوير وتحسين المنتجات السياحية، فعالية الحملات التسويقية، إستراتيجيات التسويق السياحي، وتسويق المنتجات السياحية المستدامة. کما أوضحت النتائج أن استخدام التسويق العصبي في المقصد السياحي المصري في مهده، على الرغم من الارتفاع النسبي لمستوى وعي المسوقين بالتسويق العصبي. وتساهم الدراسة في تزويد صانعي سياسات المقصد السياحي المصري برؤى کاملة حول التسويق العصبي، ويوضح ما هي أطر تطوير المنتجات السياحية، ومدى الحاجة إلى إنتاج منتجات سياحية جديدة. يحتاج مصممو تسويق المقصد السياحي المصري إلى دمج تقنيات التسويق العصبي مع أدوات التسويق التقليدي لبناء إستراتيجيات تسويقية أکثر ذکاءً، والتي من شأنها زيادة فعالية جهودهم التسويقية.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_211743_14d5fbb47e1f8ed7403e2d457de2f2e6.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601Exploring Permission Based Tourism Marketing Drivers and Challenges from The Customer Perspectivesتحديات التسويق السياحي القائم على الإذن من وجهة نظر العملاء759121521010.21608/jaauth.2022.113243.1282ENHananAliLecturer at Tourism Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, Fayoum University, Egypt.MarwaWahbaLecturer at Tourism Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, Fayoum University, Egypt.RaghdaBadr El-DeenLecturer at Tourism Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, Fayoum University, Egypt.Journal Article20211227In present commercial life, companies use new technology tools grounded on computer-founded mechanization systems with web and mobile-oriented applications in their business marketing, one of these technical tools is permission marketing which is considered a technique to make marketing events more proficient. Furthermore to measure its effectiveness as a consequence of the deduction, regular marketing methods that were used to create interaction between firms and customers were costly and yet away from achieving the preferred conclusion. Hence, permission marketing occurred as an indication that visualized companies to use permission marketing that meets their conditions rather than as a legal requirement. Although permission marketing is useful for the customer and companies, there are many difficulties influence customers' readiness to give permission. Therefore, the current research aims to identify the most important challenges faced by customers for the application of marketing based on permission related to tourism services provided by tourism firms in Egypt. So, the study depended on applying a quantitative research with deductive approach through using mono method quantitative (field survey) through a structured questionnaire from filled by 609 people all over Egypt. Statistical analyses were completed by using Statistical Package for Social Sciences (SPSS version 23) software and WarpPLS version (7). The findings of this study conclude that there are important drivers and challenges which are relevant to customers' behavior towards giving permission. The study findings can support the tourism organizations which are planning for using internet marketing.<span lang="AR-SA" dir="RTL">في الوقت الحالي، تستخدم الشرکات أدوات تقنية جديدة ترتکز على أنظمة آلية قائمة على الکمبيوتر مع تطبيقات الويب والهواتف المحمولة في أعمالها، ومن بين هذه الأدوات التقنية التسويق بالإذن الذي يعتبر أسلوبًا لجعل الأحداث الإعلانية أکثر کفاءة. ولقياس فعاليتها کانت الأحداث التسويقية التي تم استخدامها لخلق التفاعل بين الشرکات والعملاء مکلفة ومع ذلک فهي بعيدة عن تحقيق النتيجة المرجوة. ومن ثم يعتبر التسويق بالإذن مؤشر على أن الشرکات تستطيع ان تفي بشروطها بدلاً من کونها متطلبًا قانونيًا، وعلى الرغم من أن التسويق بالإذن مفيد للعميل والشرکات، إلا أن هناک العديد من الصعوبات التي تؤثر على استعداد العملاء لمنح الإذن.</span><span lang="AR-SA"> <span dir="RTL">لذلک يهدف البحث الحالي إلى التعرف على أهم التحديات التي يواجهها العملاء لتطبيق التسويق بالإذن المتعلق بالخدمات السياحية التي تقدمها المنشآت السياحية في مصر، لذلک اعتمد البحث على المنهج الکمي والأسلوب الاستنتاجي من خلال استخدام طريقة (المسح الميداني) في جمع البيانات، وقد تم جمع البيانات الأولية من خلال استبيان تم توزيعه على من 609 شخص من جميع أنحاء جمهورية مصر العربية. تم إجراء التحليلات الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي (</span></span><span>SPSS, 23<span lang="AR-SA" dir="RTL">) وبرنامج </span>WarpPLS (7)<span lang="AR-SA" dir="RTL">. وخلصت نتائج هذه الدراسة إلى أن هناک عوامل وتحديات مهمة تتعلق بسلوک العملاء تجاه منح الإذن وتساهم هذه الدراسة في الأدبيات الخاصة بالتحديات التي تواجه التسويق من خلال تطوير واختبار نموذج مفاهيمي حول دوافع منح الإذن. بالإضافة الى انها تساعد المنظمات السياحية التي تخطط لاستخدام التسويق عبر الإنترنت.</span></span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_215210_549068483f57ddf25682936fcf744239.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601Adaptive Resilience of Hospitality Enterprises: Key Practices Learned from the COVID-19 Pandemicالمرونة التکيفية لمُنشآت الضيافة: المُمَارسات الأساسية المُستفادة من جائحة مرض الکورونا9210920782810.21608/jaauth.2021.103896.1259ENAbuelkassem A.A.MohammadHotel Management Department, Faculty of Tourism and Hotels, Minia University.0000-0002-2221-0100Moamen KamelAbouElezzHotel Management Department, Faculty of Tourism and Hotels, Minia University.Journal Article20211101Hospitality enterprises are prone to frequently encounter adverse events, such as the recent outbreak of the pandemic of the Coronavirus Disease (COVID-19), as they operate in a turbulent and uncertain business environment as well as provide services of a vulnerable nature. Hence, the adaptive resilience of hospitality enterprises has captured the attention of both academics and practitioners. Drawing on insights of hospitality executives and hotels' key performance indicators, this study seeks to assess the perceived adaptive resilience of the hospitality enterprises to the COVID-19 pandemic as well as to identify the key practices learned from this pandemic concerning improving the adaptive resilience of hospitality operations. A mixed-methods approach was adopted in this study using both qualitative and quantitative methods. Qualitative data was gathered using semi-structured interviews with 31 hospitality executives and data was analyzed using the thematic analysis technique. Meanwhile, document analysis was adopted to conclude quantitative data from official reports of the Egyptian Ministry of Tourism and Antiquities. The findings revealed that hospitality enterprises showed limited adaptive resilience to the COVID-19 pandemic and took a prolonged time to slightly recover and restore business. However, experiencing such an unprecedented disruptive event drove hospitality enterprises to undertake various adaptive practices to withstand this pandemic and maintain reasonable business flow such as services diversification, resources reconfiguration, creative solutions, and attentive leadership. This study contributes to the growing literature on hospitality management and provides valuable suggestions for practitioners.<span lang="AR-SA" dir="RTL">تتعرض منشآت الضيافة إلى العديد من الأحداث الغير متوقعة التي تؤثر سلبيا في أدائها، مثل تفشي جائحة فيروس الکورونا (کوفيد 19) مؤخرا، وذلک نظرا لأن هذه المنشآت تعمل في بيئة مضطربة ويصعب التنبؤ بمتغيراتها، کما أن هذه المنشآت تقدم خدمات ذات طبيعة حساسة وسريعة التأثر بمتغيرات السوق. ومن ثم، فقد استحوذ مفهوم المرونة التَکَيُفية لمؤسسات الضيافة على اهتمام العديد من الأکاديميين والإداريين على حد سواء. تستند هذه الدراسة على رؤى المدراء التنفيذيين لعدد من منشآت الضيافة والتقارير الرسمية عن مؤشرات الأداء الرئيسية للفنادق في سعيها إلى تقييم المرونة التکيفية المتصورة لمؤسسات الضيافة مع التعامل مع جائحة الکورونا. کما تسعي أيضا إلى تحديد الممارسات الرئيسية المستفادة من هذا الوباء فيما يتعلق بتحسين المرونة التَکَيُفية لـمنشآت الضيافة في مواجهة الأزمات المختلفة. تم إتباع المنهج المختلط في هذه الدراسة وذلک باستخدام کل من البيانات الکمية والنوعية. تم جمع البيانات النوعية باستخدام مقابلات شخصيه شبة ممنهجة مع 31 من مدراء منشآت الضيافة وتم تحليل البيانات النوعية باستخدام أسلوب تحليل المحتوي. وعلي صعيد أخر، تم استخدام أسلوب تحليل الوثائق لاستخراج البيانات الکمية من التقارير الرسمية لوزارة السياحة والآثار. کشفت نتائج الدراسة أن منشآت الضيافة أظهرت مرونة تکيفية محدودة في التصدي لجائحة الکورونا حيث استغرقت وقتًا طويلاً للتعافي الطفيف من هذه الأزمة. وعلي الجانب الإيجابي، فإن مواجهة تبعات هذا الحدث السلبي الغير المسبوق دفع العديد من منشآت الضيافة إلى القيام بالعديد من الممارسات التَکَيُفية المختلفة للتصدي لهذا الوباء والحفاظ على استمرارية أعمالها بشکل مناسب مثل تنويع الخدمات والخدمات، إعادة تشکيل الموارد المتاحة اللجوء إلي الحلول الإبداعية، تنويع شرائح العملاء المستهدفين، القيادة اليقظة، وغيرها. تساهم هذه الدراسة في إثراء الأدبيات المرتبطة بتعزيز وتطوير المرونة التَکَيُفية لمنشآت الضيافة کما تقدم توصيات عملية لمدراء منشآت الضيافة.</span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_207828_d2aa54bd90fc05d7a32bda8515dffcd6.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601Influence of Electronic Word of Mouth on Customer Reservations Decision Making in Egyptian Hotelsتأثير الکلمة الشفهية الالکترونية على اتخاذ قرارات حجوزات العملاء في الفنادق المصرية11013121005110.21608/jaauth.2021.107102.1269ENSherifSolimanHotel Studies,Faculty of Tourism and Hotel Studies,Mansoura University, Egypt0000-0002-0405-0449Nancy AwadallahAwadDepartment of Computer and Information Systems, Sadat Academy for Management Sciences, Egypt0000-0002-2457-9649Sameh Gamal SaadSolimanFaculty of Tourism and Hotel Management
Helwan UniversityJournal Article20211120In regards to online reviews, the power of electronic word of mouth (eWOM) has been studied thoroughly. Thereby, social media make the communities more useful sources of knowledge for customers for having experience. Researchers in this study designed the questionnaire form which aims to examine the determinants which influence customers’ intention to reserve in the Egyptian hotels. The number of customers who filled the questionnaires forms was 250, but was among them 232 forms valid for statistical analysis (92.8 %). The results of this study showed that customer’s income has a positive influence on reserving in the hotel, furthermore, the independent variables such as (Brand love, the credibility of eWOM, the Social Media eWOM quality and adoption, and positive E-Word of mouth have a positive influence on customer intention to reserve in hotel (dependent variable). The study recommended that the hotel managers should improve its hotel marketing by increasing more offers to attract new customers from different countries for increasing reservations in Egyptian hotels., andthe study also recommended enhancing the social networking services by tracking customer reviews on (Facebook - Twitter - hotel website) about the services and facilities provided in the hotels. فيما يتعلق بالمراجعات عبر الإنترنت ، تمت دراسة قوة الکلام الشفهي الإلکتروني (eWOM) بدقة. وبالتالي، فإن وسائل التواصل الاجتماعي تجعل المجتمعات أکثر مصادر المعرفة المفيدة للعملاء للحصول على الخبرة. صمم الباحثون في هذه الدراسة نموذج الاستبيان الذي يهدف إلى فحص المحددات التي تؤثر على نية العملاء للحجز في الفنادق المصرية. بلغ عدد العملاء الذين ملأوا استمارات الاستبيانات 250، وکان من بينهم 232 استمارة صالحة للتحليل الإحصائي (92.8٪). و أظهرت نتائج هذه الدراسة أن دخل العميل له تأثير إيجابي على الحجز في الفندق، علاوة على المتغيرات المستقلة مثل (حب العلامة التجارية، ومصداقية eWOM، وجودة وسائل التواصل الاجتماعي eWOM واعتمادها، والکلام الإلکتروني الإيجابي الشفهي. لهم تأثير إيجابي على نية العميل للحجز في الفندق (متغير تابع). أوصت الدراسة بضرورة قيام مديري الفنادق بتحسين تسويقهم الفندقي من خلال زيادة المزيد من العروض لجذب عملاء جدد من مختلف البلدان لزيادة الحجوزات في الفنادق المصرية. کما أوصت الدراسة بتعزيز خدمات الشبکات الإجتماعية من خلال تتبع آراء العملاء على (Facebook - Twitter - موقع الفندق على الإنترنت) حول جودة الخدمات والتسهيلات المقدمة فى الفنادق.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_210051_cb637648b6893db0dbaeb11c50827cb7.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601The Impact of COVID-19 Disruptions on Hotel Supply Chain Resilience and Robustness: The Role of Risk Alleviation Practicesأثر اِضْطرابات فيْروس کُورونَا المسْتجدِّ على مُرونة وقوَّة سلاسل التَّوْريد الفنْدقيَّة: دوْر مُمارسات التَّخْفيف مِن المخاطر13215222052510.21608/jaauth.2022.111284.1279ENMahmoudAbou KamarFaculty of Tourism and Hotels, University of Sadat City, EgyptJournal Article20211214The COVID-19 pandemic has severely disrupted hotel supply chains and emphasized the need for more resilient and robust approaches to deal with such emerging situations. This study aims to provide an in-depth insight into the impacts of COVID-19 disruptions on the resilience and robustness of hotel supply chains in Egypt. Further, the study assesses the role of risk alleviation practices adopted by hotels in Egypt in resisting disruptions and restoring their operations. A web-based survey was directed to 112 five- and four-star hotels operating in Egypt. The study model contained six latent variables, which are: COVID-19 disruption impacts; risk alleviation practices (i.e., proactive, reactive, and recovery); resilience; and robustness. The study applied the Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) regression approach to test the model. The results indicated that hotel supply chains in Egypt were severely affected by the COVID-19 disruptions. Specifically, the results showed the direct impact of COVID-19 on the risk alleviation practices that hotels in Egypt have adopted to revive the performance of their supply chains to what they were before the epidemic. However, the results did not confirm any influence of the COVID-19 disruptions on the resilience of hotel supply chains. In addition, the results indicated that all risk alleviation practices directly influenced supply chain resilience. On the other hand, only proactive and recovery practices directly impacted the robustness of the supply chain. Overall, these findings can help hotels enhance their readiness to deal with such disruptions in the future.<span lang="AR-SA" dir="RTL">کشفتْ جائحة کُورونَا عن العدِيد مِن الإشْکاليَّات فِي سلاسل التَّوْريد العالميَّة ومن ضِمْنهَا سلاسل التَّوْريد الفنْدقيَّة. لِذلک حظيتْ مفاهِيم مِثْل مُرونة وقوَّة سلاسل التَّوْريد بِاهْتمام مُتزايد، نظرًا لِأهمِّيَّتهمَا فِي اِسْتعادة أداء سلاسل التَّوْريد بعْد الاضْطرابات الَّتي صاحبتْ تفشِّي الوبَاء. بِناء على ذلک، تهْدف هذه الدِّراسة إِلى تَوفِير نظْرة مُتعمِّقة حوْل تَأثِير اِضْطرابات فيْروس کُورونَا المسْتجدِّ على مُرونة وقوَّة سلاسل التَّوْريد الفنْدقيَّة فِي مِصْر. عِلاوة على ذلک، تهْدف الدِّراسة إِلى تَقيِيم دوْر مُمارسات التَّخْفيف مِن المخاطر (الإجْراءات الاسْتباقيَّة، الإجْراءات التَّفاعليَّة، إِجْراءات التَّعافي) الَّتي تبنَّتْهَا الفنادق فِي مِصْر خِلال الأزْمة فِي التَّخْفيف مِن تداعيات هذه الاضْطرابات. ولتحْقيق أَهدَاف الدِّراسة، تمَّ تَوجِيه اِسْتبْيان عبْر الإنْترْنت لِعدد 112 فُنْدقًا مِن فِئة الخمْس والْأرْبع نُجوم فِي مِصْر. اِعتمَد نموذج الدِّراسة على سِتِّ مُتغيِّرات رئيسِيَّة هِي: تأْثيرات اِضْطرابات فيْروس کُورونَا المسْتجدِّ وممارسات التَّخْفيف مِن المخاطر ومرونة سِلْسلة التَّوْريد وقوَّة سِلْسلة التَّوْريد. تمَّ اِختِبار النَّموذج بِاسْتخْدام نهْج الانْحدار لِنمْذَجة المعادلات الهيْکليَّة لِلْمربَّعات الصُّغْرى. أشارتْ النَّتائج إِلى التَّأْثير المباشر لِلاضْطرابات الَّتي سبَّبهَا فيْروس کُورونَا على مُمارسات التَّخْفيف مِن المخاطر الَّتي اِنْتهجتْهَا الفنادق فِي مِصْر لِاسْتعادة أداء سلاسل التَّوْريد الخاصَّة بِهَا إِلى مَا کانتْ عليْه قبْل الوبَاء. مِن ناحية أُخْرى، لَم يُلاحظ أيُّ تَأثِير مُباشر لِلاضْطرابات على مُرونة سلاسل التَّوْريد الفنْدقيَّة. أَظهَرت النَّتائج أيْضًا أنَّ جميع مُمارسات التَّخْفيف مِن المخاطر کان لَهَا تَأثِير مُباشر على مُرونة سِلْسلة التَّوْريد. أمَّا قُوَّة سِلْسلة التَّوْريد، فقد أثَّر عليْهَا الممارسات الاسْتباقيَّة والتَّعافي تَأثِير مُباشر. بِشکْل عامٍّ، مِن المتوقَّع أن تُساعد هذه الدِّراسة الفنادق فِي مِصْر على تَطوِير مُرونة وقوَّة سلاسل التَّوْريد الخاصَّة بِهم لِلتَّعامل مع مِثْل هذه السِّينارْيوهات فِي المسْتقْبل.</span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_220525_5f0acfc98bb78e38c9343354ecdf979e.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601The Effect of Tourism and Hotel Activity on the Employees’ Identityأثر العمل بالنشاط السياحي والفندقي في هوية العاملين15317919201010.21608/jaauth.2021.85217.1205ENHanyKozmalAssociate prof and head department of hotel management the higher institute for tourism and hospitality management Egoth LuxorMahmoudAhmed Mohamed SalehHotel Management the Higher Institute for Tourism and Hospitality management Egoth Luxor.SalamaAmmarTourism Studies Department, Higher Institute for Tourism and Hotels - Luxor (EGOTH), EgyptJournal Article20210710The aim of the present study is to examine the effect of tourism and hotel activity on the employees’ identity. The aim of which is to answer the implications of these variables, as they are important topics that need a convergence of views among the academic lecturers and experts of tourism and hospitality, and then test possible implementation in the Egyptian environment, which will be formed by the hotels and tourism companies in Hurghada. The questionnaire is the method used to collect the opinions of the guests in a sample of the 12 five-star hotels and 10 tourism companies same hotels sample in Hurghada. The target population for this study was the guests. The study was conducted from December 2020 to Abril 2021.. about the subject of the study. The study concluded with a set of theoretical and practical conclusions that identified the response of the tourism and hotel activity and its effect on improving the employees’ identity of tourism destination and hospitality services from the guests’ point of view. The most important recommendations are: Work to establish an identity in the field of tourism and hotels in order to avoid negative social effect. Inclusion of tourism and hotel activities with the identity of the Egyptian community in the tourism and hotel programs is mandatoryUrging adherence to the religious and societal values of the Egyptian destination is mandatory. Designing brochures with illustrations to highlight the identity of the community, its customs and traditions, to be distributed to tourists. The necessity of urging adherence to the religious and societal values of the Egyptian tourist destination.الهدف من هذه الدراسة هو فحص تأثير السياحة والنشاط الفندقي في هوية الموظفين. والهدف منها أيضا الإجابة على مضامين هذه المتغيرات، فهي موضوعات مهمة تحتاج إلى تقارب في وجهات النظر بين المحاضرين الأکاديميين وخبراء السياحة والفندقة، ثم اختبار إمکانية التنفيذ في بعض الفنادق وشرکات السياحة بالغردقة. الاستبيان هو الطريقة المستخدمة لجمع آراء الضيوف من عينة قدرها 12 فندقًا من فئة الخمس نجوم و10 شرکات سياحية في الغردقة. أجريت الدراسة من ديسمبر 2020 إلى أبريل 2021. واختتمت الدراسة بمجموعة من الاستنتاجات النظرية والعملية التي حددت مدى استجابة النشاط السياحي والفندقي وأثره في تحسين هوية الموظفين للوجهة السياحية وخدمات الضيافة من وجهة نظر الضيوف. وتمثلت أهم التوصيات في ضرورة العمل على تأصيل هوية العاملين في مجال السياحة والفنادق تفاديا للأثار الاجتماعية السلبية، إدراج الأنشطة السياحية والفندقية مع هوية المجتمع المصري في برامج السياحة والفندقة وتشجيع الالتزام بالقيم الدينية والمجتمعية للوجهة المصرية، کذلک تصميم کتيبات مزودة بالصور التوضيحية لإبراز هوية المجتمع وعاداته وتقاليده يتم توزيعها على السائحين. وضرورة الحث على التمسک بالقيم الدينية والمجتمعية للمقصد السياحي المصري.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_192010_ace42ad2bdf03e8c0b1a03ed12ae74d0.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601Factors Affecting Customers Purchase Decision in Fast Food Restaurants: The Mediating Role of Dissatisfaction and Negative Word of Mouthالعوامل المؤثرة في قرار الشراء في مطاعم الوجبات السريعة: الدور الوسيط لعدم الرضا والتواصل الشفوي السلبي18019921521110.21608/jaauth.2022.114244.1284ENMaherHossnyHotel Management Department, Cairo Higher Institute for Tourism and Hotels.0000-0002-2725-6933Journal Article20220102This study aims to investigate fast food restaurants' present market position in Egypt and examine their current sales decline. The primary goals are to give a complete research analysis of customer negative perception elements as well as to demonstrate a relationship between dropping sales variables and a general shift in customer purchase decisions. For that purpose, an online survey was conducted, and 400 questionnaires were delivered via linked-in and a monkey survey, with 354 responses. Hayes SPSS Process Macro was conducted to assess hypothesis relationships. According to the findings of this study, customer dissatisfaction and word of mouth mediate the association between customer negative perception and purchase decision. Based on the study findings, restaurant owners and managers should consider how an outstanding experience, reasonable pricing, product quality, and the value obtained may increase customer satisfaction and word of mouth, which usually leads to customer purchase decisions.<span lang="AR-SA" dir="RTL">الغرض من هذه الدراسة هو ا</span><span lang="AR-EG" dir="RTL">لتحقق من</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> الوضع الحالي لمطاعم الوجبات السريعة في السوق المصري واسباب انخفاض مبيعاتها الحالي. تتمثل الأهداف الرئيسية للدراسة في تحليل عناصر الإدراک السلبي للعميل بالإضافة إلى إظهار العلاقة بين انخفاض متغيرات المبيعات والتحول العام في قرارات شراء العميل. ولتحقيق هذا الغرض، تم إجراء مسح عن طريق مواقع التواصل الاجتماعي، وتم ارسال 400 استبانة کان العائد منها والصالح للتحليل 354 استبانة. تم استخدام </span><span>Hayes SPSS Process Macro<span lang="AR-SA" dir="RTL"> لاختبار الفرضيات. وفقًا لنتائج هذه الدراسة، فإن عدم الرضا والتواصل الشفوي السلبي للعملاء هي متغيرات تتوسط الارتباط بين الإدراک السلبي للعميل وقرار الشراء. وتوص</span></span><span lang="AR-EG" dir="RTL">لت</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> نتائج الدراسة، الى ضرورة التفکير في وضع استراتيجيات ملائمة لتکون تجربة العملاء مميزة، وان يکون التسعير معقول، ورفع جودة المنتج والقيمة التي يتم الحصول عليها. مما </span><span lang="AR-EG" dir="RTL">يعزز</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> من رضا العملاء والتواصل الشفوي، اتخاذ قرارات الشراء الايجابية لدى العملاء.</span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_215211_ecce436de9d88c6e0edae7265180f20b.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601Challenges of Implementing Sustainable Practices in Purchasing Process Management: A Case Study on One of The Five-Star Hotel Chain in Cairoتحديات تطبيق الممارسات المستدامة في إدارة عملية الشراء: دراسة حالة على إحدى سلاسل فنادق الخمس نجوم بالقاهرة20022022052410.21608/jaauth.2022.114975.1285ENMohammedHassanHotel Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, Fayoum University, EgyptOmniaWafyHotel Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, Fayoum University, EgyptMahmoudHewediHotel Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, Fayoum University, EgyptAzzaAliHotel Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, Fayoum University, EgyptJournal Article20220106Sustainable purchasing has become an important interest in the world because purchasing decisions can have environmental and social effects, particularly for hotels sector. Hotels can generate a number of benefits by implementing sustainable purchasing but there are several challenges facing its implementation<strong>. </strong>Therefore, this study aimed to identify challenges of implementing sustainable practices in purchasing process management. The study chooses a case study to explore the challenges of implementing sustainable practices in purchasing process management. The study used structured interview to collect data. The population of study is 35 respondents consist of purchasing managers; stores managers; food and beverage managers; food and beverage cost controllers; and executive chefs in one of the five-star hotel chain in Cairo which including 7 hotels. The data collected was analyzed by SPSS version 26. The result revealed that there is a significant and positive effect between the implementation of sustainable practices and the benefits of implementing sustainable practices in purchasing process management and there is a significant and negative effect between the implementation of sustainable practices and the challenges of implementing sustainable practices in purchasing process management.يحظى الشراء المستدام باهتمام عالمي وذلک لان قرارات الشراء لها تأثيرات بيئية واجتماعية مهمة خاصة في قطاع الضيافة. ويمکن أن تحقق الفنادق العديد من الفوائد من خلال تطبيق ممارسات الشراء المستدام والتي يمکن ان تقلل من التأثير السلبي على البيئة والمجتمع وتحسين أداء الفندق، ولکن تطبيق هذه الممارسات يواجه العديد من التحديات. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على تحديات تطبيق الممارسات المستدامة في إدارة عملية الشراء. وقام الباحث باستخدام استراتيجية دراسة الحالة للوصول إلى أهداف الدراسة، وقد اختار الباحث دراسة الحالة الاستکشافية لاکتشاف تحديات تطبيق الممارسات المستدامة في إدارة عملية الشراء. وقد قام الباحث بجمع البيانات باستخدام المقابلة الشخصية المنظمة. صمم الباحث استمارة مقابلة شخصية منظمة وتم توزيعها على مدير المشتريات، مدير المخازن، مدير الأغذية والمشروبات، مراقب تکاليف الأغذية والمشروبات، الشيف التنفيذي في 7 فنادق تابعة للسلسلة محل الدراسة في القاهرة. وقد تم إجراء 35 مقابلة شخصية منظمة. وتم تحليل البيانات کمياً وإجراء اختبار الثبات والصدق وحساب التکرارات والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار الفروض باستخدام نمذجة المعادلة البنائية. وأثبتت الدراسة وجود تأثير معنوي ايجابي بين تطبيق الممارسات المستدامة وفوائد تطبيق الممارسات المستدامة في إدارة عملية الشراء. کما أثبتت وجود تأثير معنوي سلبي بين تطبيق الممارسات المستدامة وتحديات تطبيق الممارسات المستدامة في إدارة عملية الشراء.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_220524_147343b865332ceff6f9937cdcb662cf.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601How Can Workplace Friendship Affect Employees' Resistance to Change in Egyptian Hotels?: Gender diversity as a moderator?کيف يمکن أن تؤثر الصداقة في مکان العمل في مقاومة الموظفين للتغيير في الفنادق المصرية؟: النوع کمتغير معدل22123222465710.21608/jaauth.2022.110688.1277ENMoataz BellahIbrahimHotel studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, Suez Canal UniversitySamehFayyadHotels Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, Suez Canal University0000-0001-6947-3146Journal Article20211211The research aims at investigating the effect of workplace friendship on the employees' resistance to change through gender as a moderator. A questionnaire was directed to 347 employees in 19 five-star hotels in Sharm-Elshiekh. Collected data was analyzed statistically by SmartPLS v.3. The research revealed that females' workplace friendship was found to be in negative correlation to resistance to change more than males. The research recommends using employees' friendship as a tool for decreasing resistance to change especially with females.يهدف البحث الى دراسة العلاقة بين صداقات العمل بين الموظفين ومدى مقاومتهم للتغيير في ظل النوع کمتغير معدل Moderator لتلک العلاقة. تم توجيه استمارة استقصاء الى عينة عشوائية بسيطة قدرها 347 عامل منتقاة من 19 فندق من فنادق الخمس نجوم بمدينة شرم الشيخ. تم تحليل النتائج المتحصل عليها احصائيا بواسطة برنامج SmartPLS V3. خلص البحث إلى وجود علاقة عکسية ذات دلالة إحصائية معنوية بين صداقات العمل ومقاومة العاملين للتغيير، وبخاصة لدى الإناث بصورة أکبر من الذکور. ويوصي البحث بتوظيف علاقة الصداقة بين العاملين کأداة لتقليل مقاومتهم لتغيير السياسات التنظيمية ولا سيما لدى الإناث.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_224657_8e74862200fcff7f5d26473fa1a34444.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601The Importance of Cultural Events on Improving the Image of Egypt as a Tourist Destination “The Procession of Transferring the Royal Mummies to the Museum of Civilization”أهمية الفعاليات في إظهار الصورة الحقيقية لمصر کمقصد سياحي: دراسة حالة "فعالية موکب نقل المومياوات الملکية إلى متحف الحضارة"23325521656110.21608/jaauth.2022.115752.1286ENSaraWahbaFaculty of tourism and hotels - Beni Suef University, EgyptJournal Article20220111This research aims to review the importance of events in showing and improving the real mental image of Egypt as a local and international tourist destination, especially in light of the direction of the Egyptian government represented by the Ministry of Tourism and Antiquities towards increasing interest in the recent organization of events, perhaps the most important of which is the legendary procession to transport the royal mummies to the Museum of Civilization The events, especially the cultural and archaeological events, are considered among the most important factors in stimulating and stimulating the internal and external tourism movement to Egypt, as these events highlight the factors of tourist attraction and give a historical and introductory tourist background for these components inside and outside Egypt, the study followed the analytical descriptive approach supported by the methods of statistical analysis, and a questionnaire was designed for a random sample of 200 tourists, and the descriptive answers were converted into quantitative values that can be subjected to statistical analysis. The general results of the study showed several results, the most important of which is that there are no statistically significant differences between the opinions of the study sample about the importance of events to show the true image of Egypt as a tourist destination, as well as about the importance of the procession of transporting the royal mummies to the Museum of Civilization, and it was found that there is a significant correlation between the size of the events (the effectiveness of the procession of transporting the royal mummies to the Museum of Civilization) and improving the real image of Egypt as a tourist destination.يهدف هذا البحث إلي استعراض أهمية الفعاليات في إظهار وتحسين الصورة الحقيقية الذهنية لمصر کمقصد سياحي محلي ودولي خاصة في ظل توجه الحکومة المصرية ممثلة في وزارة السياحة والآثار نحو زيادة الاهتمام في الآونة الأخيرة بتنظيم الفعاليات ولعل من أهمها الموکب الأسطوري لنقل المومياوات الملکية إلى متحف الحضارة، وتعتبر الفعاليات خاصة الفعاليات الثقافية والأثرية من أهم عوامل تنشيط وتحفيز حرکة السياحة الداخلية والخارجية إلى مصر لما تبرزه هذه الفعاليات من عوامل جذب سياحي وإعطاء خلفية سياحية تاريخية تعريفية لهذه المقومات داخل وخارج مصر، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي المدعم بأساليب التحليل الإحصائي، کما تم تصميم استبيان لعينة عشوائية من 200 سائح، وتم تحويل الإجابات الوصفية إلى قيم کمية يمکن إخضاعها للتحليل الإحصائي، وأظهرت النتائج العامة للدراسة عدة نتائج من أهمها أنه لا توجد أي اختلافات ذات دلالة إحصائية بين آراء عينة الدراسة حول أهمية الفعاليات على إظهار الصورة الحقيقية لمصر کمقصد سياحي وکذلک حول أهمية موکب نقل المومياوات الملکية إلى متحف الحضارة، وتبين أنه يوجد ارتباط معنوي بين حجم الفعاليات (فعالية موکب نقل المومياوات الملکية إلى متحف الحضارة) وإظهار الصورة الحقيقية لمصر کمقصد سياحي.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_216561_7807801964732e6cd784cb4d226f15b6.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601The Impact of Sustainable Marketing on the Diversification of the Tourism Product for Archaeological Sites in Egypt, By Application to Luxor Governorateأثر التسويق المستدام على تنويع المنتج السياحي للمناطق الأثرية في مصر بالتطبيق على محافظة الأقصر25628421520910.21608/jaauth.2022.114064.1283ENSaraWahbaFaculty of Tourism and Hotels, Beni Suef University, EgyptJournal Article20220101Sustainable marketing has become an important concept for promoting tourism all over the world, while Egypt witnessed a sharp decline in the flow of tourists after the revolutionary Arab Spring wave, also the spread of the Corona virus in the world, besides its traditional tourism products, therefore, the strategies of those responsible for tourism in Egypt are required to develop new products to enrich the tourism industry (especially archaeological sites tourism). Many archaeological areas that have not yet been exploited, although they have all the potential to be an attractive tourist area, one of these places is Luxor Governorate, Luxor is a beautiful city rich in natural and cultural heritage, However, the huge potential that it possesses has not yet turned into a sustainable economic and tourism value, and the purpose of this research is to shed light on the sustainable marketing of archaeological areas in Luxor Governorate.أصبح التسويق المستدام مفهوماً مهماً لترويج السياحة في جميع أنحاء العالم، بينما شهدت مصر انخفاضاً حاداً في تدفق السياح بعد موجة الربيع العربي الثورية وأيضا جائحة کورونا في العالم، ففي الوقت الحاضر تتخذ مصر عدة خطوات لتنويع منتجاتها السياحية (خاصة سياحة الأماکن الأثرية)، إلى جانب منتجاتها السياحية التقليدية، لذلک، فإن استراتيجيات الحکومة المصرية الخاصة بالسياحة في مصر في حاجة إلى تطوير منتجات جديدة لإثراء صناعة السياحة (خاصة سياحة الأماکن الأثرية)، وتتمثل إحدى الطرق الفعالة للترويج للمنتجات السياحية الأثرية من خلال تبنى استراتيجيات التسويق المستدام للمناطق الأثرية، ففي الواقع تحتضن مصر العديد من المناطق الأثرية التي لم يتم استغلالها بعد، على الرغم من أنها تمتلک کل الإمکانات لتکون منطقة سياحية جذابة، أحد هذه الأماکن هو محافظة الأقصر الغنية بالتراث الطبيعي والثقافي والأثري، ومع ذلک فإن الإمکانات الهائلة التي تمتلکها لم تتحول بعد إلى قيمة اقتصادية وسياحية مستدامة، والغرض من هذا البحث هو تسليط الضوء على التسويق المستدام للمناطق الأثرية في محافظة الأقصر وفهم کيفية تطبيقه، وکيف يمکن إدارة هذه الموارد بکفاءة وفعالية، وما هي المشاکل التي تعيق تطورها بشکل مستدام.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_215209_f47e94e670d80243963ba58ad6f5c613.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601The Role of Green Human Resource Management Practices in Promoting Green Innovation among Employees of Tourism Companiesدور ممارسات إدارة الموارد البشرية الخضراء في تعزيز الابتکار الأخضر لدي العاملين في شرکات السياحة28531221496610.21608/jaauth.2022.112466.1280ENSaraElmogyEgyptian Higher Institute for hotels and tourismJournal Article20211221Green human resource management is one of the modern concepts in management that focuses on integrating the concepts of green management in human resource strategies, and helps to integrate environmental goals and strategies into comprehensive development goals to reach an effective environmental management system to achieve several different advantages that benefit Egyptian tourism companies, and with increased awareness Regarding environmental management and sustainable development, the management of green human resources has gained its position in the field of research, and Egypt has begun to move towards the interest in the green economy as one of the important and main ways in the comprehensive development plans that are taking place, through the implementation of several projects that are commensurate with the economic and environmental priorities of the state in accordance with the strategic vision of the environment in Egypt by 2030 and the environmental dimension as a main axis in all economic development sectors. The study aim to know the role of green human resources management in achieving the relationship between development policies for the economy Green and sustainable development in tourism companies concerned with achieving sustainable development in Egypt.The field side of the research relied on the design and distribution of survey forms directed to a sample of tourism companies category (A) in Cairo Governorate, which numbered 170 survey forms, and the percentage of correct forms was 91.8% of the total sample, and one of the results of the study was the insufficiancy of awareness of green human resource management practices within some Class A tourism companies In addition to the difficulty of evaluating green performance in employee behavior,Study recommand developing green leadership methods and training leaders and managers transform to green in category (A) tourism companies.تعد إدارة الموارد البشرية الخضراء من المفاهيم الحديثة في الإدارة والتي ترکز على دمج مفاهيم الإدارة الخضراء في استراتيجيات الموارد البشرية، وتساعد على دمج الأهداف والاستراتيجيات البيئية في أهداف التنمية الشاملة للوصول إلى نظام فعال لإدارة البيئة لتحقيق عدة مزايا مختلفة تفيد شرکات السياحة المصرية، ومع زيادة الوعي بشأن الإدارة البيئية والتنمية المستدامة اکتسبت إدارة الموارد البشرية الخضراء مکانتها في مجال البحوث. وقد بدأت مصر في التوجه نحو الاهتمام بالاقتصاد الأخضر کأحد السبل المهمة والرئيسية في خطط التنمية الشاملة، وذلک من خلال تنفيذ العديد من المشروعات التي تتناسب مع الأولويات الاقتصادية والبيئية للدولة طبقا للرؤية الاستراتيجية للبيئة في مصر بحلول عام 2030 والبعد البيئي کمحور أساسي في کافة القطاعات التنموية الاقتصادية، وهدفت الدراسة إلى معرفة دور إدارة الموارد البشرية الخضراء في تحقيق العلاقة بين السياسات التنموية للاقتصاد الأخضر والتنمية المستدامة في الشرکات السياحية المعنية بتحقيق التنمية المستدامة في مصر. اعتمد الجانب الميداني في البحث على تصميم وتوزيع استمارات استقصاء موجهة إلى عينة من شرکات السياحة فئة (أ) في محافظة القاهرة وعددهم 170 استمارة استقصاء وکانت نسبة الاستمارات الصحيحة 91.8% من إجمالي العينة، ومن نتائج الدراسة قصور الوعي بممارسات إدارة الموارد البشرية الخضراء داخل بعض شرکات السياحة فئة (أ) بالإضافة إلى صعوبة تقييم الأداء الأخضر في سلوک الموظفين، ومن المقترحات تطوير أساليب القيادة الخضراء وتدريب القادة والمدراء على التحول إلى الأخضر بشرکات السياحة فئة (أ).https://jaauth.journals.ekb.eg/article_214966_d557bbb24b3836864f59f19441f6ea34.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220601The Impact of the Application of Precautionary Measures for the Corona Virus on the Demand of Customers to Heritage Cafesأثر تطبيق الإجراءات الاحترازية لفيروس کورونا على إقبال العملاء على المقاهي التراثية31334219854310.21608/jaauth.2021.94727.1237ENSuzanElsayed AbdelrassoulAssistant professor Hotel Management Department, High Institute of Tourism, Hotel Management and Restoration, Aboukir, AlexandriaHanyKozmalAssociate prof and head department of hotel management the higher institute for tourism and hospitality management Egoth LuxorJournal Article20210907COVID-19 has an unprecedented pandemic impact on the socio-economic level. This research varied to the impact of the application of precautionary measures for the Coronavirus on the turnout of customers to cafes. To achieve the aim of the study, the descriptive statistical method was used to describe the study data. Statistical tools were used to analyze the data and the 422 valid forms that were collected. Results show that has appeared in and see some of the neighboring areas in the surrounding area. The effect of the decision to ban hookah on the passion of customers and their acceptance of traditional cafes. Customer preferences in the post-Covid 19 eras. The search results help in understanding the historical cafés, the heritage tent in New Cairo, their workers, their perceptions, and their intentions. It will also contribute to developing the performance of historical and heritage cafes in Cairo to attract customers and deal with them differently.<span lang="AR-SA" dir="RTL"><span lang="AR-SA" dir="RTL">کوفيد 19 له تأثير جائحى غير مسبوق على المستوى الاجتماعى الاقتصادى. تباينت تأثيرات کوفيد 19 وشملت التأثيرات مجموعة واسعة من التأثيرات ، بدءًا من الإغلاق الکامل للمطاعم و المقاهي وتناول الطعام فقط لاعتماد معايير جديدة صارمة لإعادة فتحها. يهدف البحث إلى بيان أثر تطبيق الإجراءات الاحترازية لفيروس کورونا على إقبال العملاء على المقاهى التراثية. لتحقيق الهدف من الدراسة تم استخدام الأسلوب الإحصائي الوصفي في وصف وتحليل بيانات الدراسة. تم استخدام الأدوات الإحصائية لتحليل البيانات وال422 استمارة الصالحة التي تم جمعها. أظهرت النتائج: وجود قصور في بعض النواحي الخاصة بالإجراءات الاحترازية لکورونا. وجود تأثير بالنسبة لقرار منع الشيشة علي شغف العملاء وإقبالهم على المقاهي التراثية. تم اقتراح قائمة من التوصيات للمطاعم للمساعدة في التعامل مع تفضيلات العميل في حقبة ما بعد کوفيد 19. سوف تساعد نتائج البحث في فهم المقاهى ذات الطابع التاريخى الشعبية التراثية فى مدينة القاهرة أولويات عملاء الصناعة وتصوراتهم ونواياهم. کما سيساهم في تطوير أداء المقاهى ذات الطابع التاريخى الشعبية التراثية فى مدينة القاهرة لجذب العملاء والتعامل مع مخاوفهم بشکل مختلف.</span></span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_198543_42310f8fb375aa995b775f7177ac03bf.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220301Types of Intermediaries in Popular Religionأنواع الوسطاء فى الديانة الشعبية38040122899310.21608/jaauth.2022.126930.1321ENYasminAhmed MohamedGuidance department, Faculty of Tourism and Hotel Management, Helwan University.0000-0001-9821-870XManal BorhanHammadGuidance department, Faculty of Tourism and Hotel Management, Helwan Universty, Cairo, Egypt.DinaEl GabryGuidance department, Faculty of Tourism and Hotel Management, Helwan Universty, Cairo, Egypt.Journal Article20220312This article deals with a topic entitled “Types of Intermediaries in the popular Religion” during the New Kingdom. Following the discussion of specific points in the introduction such as the definition, the Ancient Egyptian term and the data-sources of the intermediary, the paper will present six documents including three votive stelae, intercessory statue, graffito and a letter to the livings with full transcription, transliteration and translation. The paper aims to prove that there were three different types of intermediaries in the popular religion of ancient Egypt during the New Kingdom. The first type is the divine intermediary represented in the sacred bulls such as the Mnevis bull of Heliopolis and the popular god Thoth for example. The second type was the royal intermediary best represented in the King who was the major intermediary in the popular religion of all time whether alive or dead. The third type was the individual intermediary who was in most of the cases one of the high officials such as the vizier, the high priest or son of King in Kush but other data indicate that officials such as royal scribes acted as intermediary. The notion of the individual intermediary was known as well between the community members such as the family members. The paper will use a descriptive historical method through analyzing the cited data to come out with conclusions.<span dir="RTL" lang="AR-SA">تتناول هذه المقالة موضوعا بعنوان "أنواع الوسطاء في الديانة الشعبية" خلال عصر الدولة الحديثة. عقب مناقشة نقاط بحثية معينة فى مقدمة المقالة مثل تعريف الوسيط والمصطلح المصري القديم الذي يشير اليه ومصادر المعلومات المصرية القديمة عن الوسيط سوف تعرض الورقة البحثية ستة وثائق تتضمن ثلاث لوحات نذرية، </span><span dir="RTL" lang="AR-EG">تمثال شفيع، </span><span dir="RTL" lang="AR-SA">جرافيتى، خطاب الى الأحياء بنص هيروغليفى ودلالة صوتية وترجمة کامله. تهدف المقالة الي اثبات أنه کان هناک ثلاث أنواع مختلفة من الوسطاء فى الديانة الشعبية لمصر القديمة خلال عصر الدولة الحديثة. النوع الأول هو الوسيط الألهى ويتمثل فى الثيران المقدسة مثل الثور منفس من مدينة هليوبوليس و المعبود الشعبي تحوت على سبيل المثال. النوع الثاني وهو الوسيط الملکي ويتمثل فى الملک المصري القديم الذي کان الوسيط الرئيسي في الديانة الشعبية فى کل العصور سواء کان حيا او متوفيا. النوع الثالث يتمثل فى الوسيط الفرد الذي کان في معظم الحالات أحد کبار الموظفين مثل الوزير والکاهن الاکبر ونائب الملک في کوش لکن تشير مصادر اخري الي ان موظفين مثل الکتبه الملکيين قد لعبوا دور الوسيط. عرفت فکره الوسيط ايضا بين افراد المجتمع مثل اعضاء الاسره و الزملاء و الاتباع.</span><span dir="RTL" lang="AR-EG">سوف تستخدم المقال</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">ة</span><span dir="RTL" lang="AR-EG"> منهج وصفي تاريخي لتحليل المواد المشار اليها للخروج بنتائج.</span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_228993_5ef74b7b3f5d4475dc0b05d6025ba1fb.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186322120220301Studying the Factors Affecting the Promotion of Museum Visits Applied to Egyptدراسة العوامل المؤثرة في تنشيط الزيارات المتحفية بالتطبيق على مصر34337924268910.21608/jaauth.2022.131083.1342ENSaber YahiaMarzoukiTourism Studies Department - Faculty of Tourism and Hotel Management - Helwan University - Cairo - EgyptJournal Article20220402Cultural attractions are distinguished attractions of tourism because of their relationship to the history and civilization of tourist countries. Museums are considered one of the most prominent cultural attractions. <br />There are many various objectives of establishing museums and there are also many types of museums that have become over time prominent tourist destinations. museums face many contemporary challenges, the most important of them is the decline in the number of visitors. Therefore, tourist countries always seek to study the reasons for this problem.<br />The theoretical framework of the study focused on the importance of museums in the tourism industry, and the methods affecting the visiting decision-making of museums visitors. The Field study focused on distributing a survey to a sample of 318 visitors in four museums in Cairo: The Egyptian Museum, the National Museum of Egyptian Civilization, the Museum of Islamic Art, and the Coptic Museum to identify the visitor’s views about the quality of the services provided by those museums and the most influential marketing methods they use. A set of results was concluded, the most important of them is that there are many problems facing the museum’s visitors, and some recommendations are presented to be considered by the official tourist bodies and museums sector.تعتبر المقومات الثقافية من العلامات الفارقة التي تميز مقصداً سياحياً دون آخر، وذلک لارتباط تلک المقومات بتاريخ وحضارات الدول السياحية، وتعتبر المتاحف على اختلاف أنواعها أحد أبرز المقومات الثقافية لصناعة السياحة. تتنوع أهداف إنشاء المتاحف، کما تتعدد أنواع المتاحف المنتشرة في العالم والتي أصبحت بمرور الوقت مقاصد سياحية بارزة بالنسبة للکثير من الدول السياحية. وتواجه المتاحف العديد من التحديات المعاصرة التي من أهمها انخفاض عدد زوارها، ولذلک تسعى الدول السياحية دوماً إلى دراسة أسباب ذلک.<br />رکزت هذه الدراسة في شقها النظري على دراسة تطور نشأة المتاحف وأنواعها وأهدافها وأهميتها السياحية، کما رکزت على أهمية دراسة سلوک زوار المتاحف والعوامل المؤثرة في تنشيط الزيارات المتحفية، أما الشق الميداني للدراسة فقد اعتمد على تحليل استمارات استقصاء تم توزيعها على عينة من 318 زائراً من زوار أربعة متاحف بمحافظة القاهرة هي: المتحف المصري بالتحرير، والمتحف القومي للحضارة المصرية، ومتحف الفن الإسلامي، والمتحف القبطي، بهدف التعرف على آرائهم حول مدى جودة الخدمات التي تقدمها تلک المتاحف وأساليبها التسويقية الأکثر تأثيراً، وتم الخروج بمجموعة من النتائج التي من أهمها أن هناک العديد من المشکلات التي تواجه زوار المتاحف المصرية، کما تم توجيه بعض التوصيات التي قد تساعد وزارة السياحة والآثار في معالجة المشکلات التي تواجه قطاع المتاحف وتطور من أدائه لمواجهة التحديات المعاصرة.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_242689_d9e2991a70b640d2b83d34cf877ffbd2.pdf