Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201Pottery Soul houses and Offering Trays at the Agricultural Museum of Cairoبيوت الروح وموائد القرابين الفخارية بالمتحف الزراعي بالقاهرة11819874510.21608/jaauth.2021.89239.1221ENTaherAbd ElhamidAssociate Professor, Faculty of Tourism and Hotels, Fayoum UniversityJournal Article20210804Soul house are domestic structures of one or more stories while the term of offering tray will be utilized to allude to the clay tray; which are made by hand and takes various shapes. On the court of the house and the surfaces of the trays are modeled offerings consisting of meats, vegetables, and loaves of breads. Drainage channels may be present also. Furthermore, soul houses are used as inexpensive substitute miniature rock tombs or chapels for elite people, while offering trays are used as cheap modest offering table of stone to emblematically provide food to the deceased during the funerary ceremonies. They have been found throughout Egypt from El-Lisht to the fortress of Nubia. However, no model was found in the delta. All of them can be dated to the Middle Kingdom. The current paper presents an investigation on seven models of soul houses and offering trays[1] among collections exhibits in the Egyptian Agricultural Museum in Cairo, among of these collections pottery soul houses, and offering trays. This research also aims to suggest the provenance and the date of each model.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] These models are the only models in this Museum.<span lang="AR-SA" dir="RTL">منازل الروح عبارة عن هياکل منزلية من طابق واحد أو أکثر بينما سيتم استخدام مصطلح صينية القرابين للإشارة إلى صينية الفخار؛ التي تصنع باليد وتتخذ أشکالاً مختلفة. وفي ساحة المنزل وأسطح الصواني توجد نماذج تتکون من اللحوم والخضروات والخبز، وقد تکون قنوات الصرف موجودة أيضًا. علاوة على ذلک، </span><span lang="AR-EG" dir="RTL">کانت </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">تُستخدم منازل الروح کبديل رخيص للمقابر الصخرية الصغيرة أو المقاصير لکبار رجال الدولة، في حين تُستخدم الصواني کمائدة قرابين رخيصة من الحجر لتقديم طعام رمزي للمتوفى خلال الاحتفالات الجنائزية، ولقد تم العثور عليها في جميع أنحاء مصر من اللشت إلى حصون النوبة. ومع ذلک، لم يتم العثور على أي نموذج في الدلتا. ويمکن تأريخ کل منهم إلى عصر الدولة الوسطى</span><span>.<span dir="RTL"> <span lang="AR-SA">وتقدم الورقة الحالية تفسير عن بعض معروضات المجموعات بالمتحف الزراعي المصري بالقاهرة، من بين هذه المجموعات بيوت الروح الفخارية وموائد القرابين. کما يهدف هذا البحث أيضًا إلى اقتراح مکان اکتشاف وتأريخ کل نموذج وتاريخه من خلال مقارنت النماذج المعروضة والتى تنشر لأول مرة فى هذا البحث بمثيلاتها المکتشفة والمؤرخة.</span></span></span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_198745_8fa7336a6078ff3469feaabf9f56d7f8.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201A New Publication of a Garland Sarcophagus in the Open Museum in the Courtyard of the Temple of Dandaraنشر تابوت حجري بالمتحف المفتوح بفناء معبد دندرة193519278610.21608/jaauth.2021.90500.1225ENTonyAbd El SalamLecturer at Greco-Roman Antiquities Dept, Faculty of Arts, Minia University.Abdel HakimAhmed ElsoghairDirector Dendara TempleJournal Article20210813This research deals with the publication and study of one of the coffins preserved in the open museum in the courtyard of the Temple of Dendera in Qena. And the decorations that decorate the coffin, such as lotus flower, A head of the bull, and falcons, these are the symbols that were widely used in the decoration of such coffins, due to their relationship to the other world and eternal life. This was from comparing to similar coffins. This sarcophagus is one of the rare coffins found in South Egypt, compared to the Roman coffins that were found in Alexandria<strong>.</strong> The study also includes many results, most notably the date to which that sarcophagus belongs, which is the third century AD<strong>.</strong> The most important characteristic of this coffin is its decoration from one longitudinal side only, which made us certain that this coffin was placed inside the burial chamber of one of the tombs, where the decorated side is facing the viewer, in addition, that this coffin is very similar to the coffins of the Roman states. Al-Sharqiya, as is clearly shown in the coffins of the Al-Bayada cemetery in Amrit region in Syria, through which the researcher was able to date that coffin, and identify the similarities and differences with the coffins of the Roman world in general.<span dir="RTL" lang="AR-SA">يتناول هذا البحث نشر ودراسة لأحد التوابيت المحفوظة بالمتحف المفتوح بفناء معبد دندرة بقنا، حيث تشتمل الدراسة علي الطراز الفني الذي يندرج أسفله ذلک التابوت والذي يتمثل في طراز توابيت الأکاليل، ذلک الطراز الذي أنتشر في الولايات الرومانية الشرقية، کما تشمل الدراسة أيضا علي تحليل العناصر الفنية والزخرفية التي تزخرف التابوت، کزهرة اللوتس ورأس الثور والفستونات، وهي تلک الرموز التي أنتشر استخدامها في زخرفة مثل هذه التوابيت وذلک لعلاقتها بالعالم الآخر والحياة الآبدية، وقد أتبع الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي معتمدًا علي وصف التابوت وتحليله من حيث مادة الصنع والعناصر الزخرفية التي تميزة عن غيره مع المقارنة بالتوابيت المتشابهة، فيُعد ذلک التابوت ذات أهمية بالغة کونه من التوابيت النادر العثور عليها بجنوب مصر مقارنة بالتوابيت الرومانية التي عُثر عليها بمدينة الإسکندرية، کما تتضمن الدراسة العديد من النتائج أبرزها التأريخ الذي يعود إليه ذلک التابوت وهو القرن الثالث الميلادي.وأهم ما يميز ذلک التابوت زخرفته من جانب طولي واحد فقط، الأمر الذي جعلنا نتيقن بأن هذا التابوت کان يوضع داخل حجرة دفن أحدى المقابر، حيث يکون الجانب المزخرف في مواجهة المشاهد لکي يکون واضح للرؤية، فضلا عن أن هذا التابوت يتشابة کثيرًا مع توابيت الولايات الرومانية الشرقية کما هو ظاهر بشکل واضح في توابيت جبانة البياضة بمنطقة عمريت بسوريا التي من خلالها استطاع الباحث تأريخ ذلک التابوت، والوقوف علي أوجه التشابة والإختلاف بالنسبة لتوابيت العالم الروماني بشکل عام.</span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_192786_4e6565ff2746597fba27a5f48c58eb61.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201A Study of the Role Played by the High Priests of Amun in Thebes in the Restoration of Royal Buildings and Mummiesدراسة الدور الذي لعبه کبار کهنة أمون في طيبة في ترميم المباني والمومياوات الملکية364919933010.21608/jaauth.2021.95884.1240ENTarneemBayoumyDepartment of Tourism Management and Cultural Heritage, Faculty of Tourism and Hotels, Matrouh UniversityJournal Article20210913At the end of the Ramesside period when the royal power in the south decreased, the conservation and the construction of sacred buildings became the responsibility of the high priests of Amun in Thebes. This responsibility included as well the reburial of royal mummies in the valley of the kings on the west bank of Thebes. Several high priests were linked with the preservation of royal buildings and the restoration and the reburial of royal mummies. This study aims at investigating the role played by those priests, how they recorded the different activities and the terms they used for their documentation of their work. The paper starts with a historical background followed by the work of restoration of each high priest in a chronological order with a commentary and analysis. The study ends with a main conclusion.<span lang="AR-SA" dir="RTL"><span lang="AR-SA" dir="RTL">في نهاية فترة الرعامسة في مصر، في الأسرة العشرون والواحد والعشرون عندما تقلصت سلطة الملوک في الجنوب أصبح الترميم والبناء مسئولية کبار کهنة أمون في طيبة. هذه المسئولية تضمنت ايضا اعادة دفن وترميم المومياوات الملکية في وادي الملوک غرب طيبة. أرتبط اسماء العديد من کبار الکهنة بعملية الحفاظ على المباني الملکية والمومياوات الملکية مثل باينجم الأول والثاني وحريحور وغيرهم. هذه الدراسة تهدف الى بحث ودراسة الدور الذي لعبة کبار الکهنة في طيبة، کيفية تسجيل هذا الدور والأنشطة المختلفة للبناء والترميم سواء للمباني أو للمومياوات، المصطلحات المستخدمة في هذا العمل. تبدأ الدراسة بمقدمة تاريخية عن هذه الفترة والأسباب التي ادت إلى هذا الدور من قبل الکهنة ثم استعراض لدور کل کبير کهنة على حدي مرتب من الأقدم إلى الأحدث مع تعليق من الباحث على هذه الأعمال وتحليلها. تنتهي الدراسة بالخاتمة التي تتضمن مجموعة من الاستنتاجات.</span></span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_199330_6733a64c3d80d9df4792510e5cc0bbea.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201Internal Marketing and its Impact on the Organizational Commitment of Employees in Airlinesالتسويق الداخلي وأثره على الالتزام التنظيمي للعاملين بشرکات الطيران507919200910.21608/jaauth.2021.90316.1224ENEsraaAbd-ElmageedTourism Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, Mansoura University, Mansoura, EgyptWalidSayed Amin Abd-AllahTourism Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, Mansoura University, Mansoura, EgyptDoaaHizahTourism Studies Department, Faculty of Tourism and Hotels, Mansoura University, Mansoura, EgyptJournal Article20210812Internal Marketing (IM) is considered a sustainable management philosophy using a marketing-like approach to motivate employees and achieve long-term objectives such as increasing employee retention. This paper aims to investigate the effect of internal marketing mix elements (internal product, internal price, internal promotion, internal distribution, internal people, internal processes and internal physical evidence) on employee organizational commitment of the airlines in Egypt. Using a sample of 405 employees at different administrative levels in airlines. The questionnaire forms were used and distributed on paper and electronically in 18 airlines in Egypt. Descriptive statistics, Pearson correlation and regression analysis were used to find the results. The paper found that the internal marketing elements (internal product, internal price, internal promotion, internal people, internal processes) have a statistically significant effect on the employee organizational commitment in airlines. Based on the study results, the researchers recommend the managers and decision makers of the airlines in Egypt to enhance the internal market research and segmentation, training programs, role fit and clarity, career advancement for all employees, financial rewards, internal communication, automating tasks, applying the delegating and supporting style of management, and improving their work environment. HR and Marketing should work together in the airlines to help the employees enjoying their job experiences, improving their quality of life and then increasing their organizational commitment.<span lang="AR-SA" dir="RTL">يُعر</span><span lang="AR-EG" dir="RTL">ّ</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">ف التسويق الداخلي بأنه أسلوب من أساليب الإدارة المستدامة من خلال استخدام منهج شبيه بالتسويق وموجه إلي تحفيز العاملين من أجل تطبيق الاستراتيجيات المؤسسية طويلة المدى وتوجيهها نحو الاهتمام بالعملاء. يهدف هذا البحث لتقييم مدى تأثير أبعاد التسويق الداخلي (المنتج الداخلي، السعر الداخلي، الترويج الداخلي، التوزيع الداخلي، الأفراد الداخليين، العمليات الداخلية، الدليل المادي) على الالتزام التنظيمي للعاملين بشرکات الطيران بمصر. وقد تم تصميم استمارة الاستقصاء وتوزيعها على عدد (405) من العاملين في (18) شرکة طيران بجمهورية مصر العربية. کما تم الاستعانة بأساليب الإحصاء الوصفي وتحليل الارتباط والانحدار بين متغيرات الدراسة لاستخراج النتائج بصورة علمية. وتضمنت النتائج التي قد توصلت إليها هذه الدراسة وجود تأثير ذات دلالة إحصائية بين عناصر التسويق الداخلي (المنتج الداخلي-السعر الداخلي-الاتصالات الداخلية-الأفراد الداخليين- العمليات الداخلية) والالتزام التنظيمي للعاملين بشرکات الطيران. لذا يوصي الباحثون مديري ومتخذي القرار بشرکات الطيران بمصر بتعزيز الاهتمام بکل من: بحوث السوق الداخلية وتقسيمها، برامج التدريب والتمکين والتقدم الوظيفي لجميع العاملين، الحوافز المالية، الاتصالات الداخلية، تطبيق الأنظمة الإلکترونية داخلياً، وکذلک الاهتمام بتفويض الصلاحيات وإشراک العاملين في اتخاذ القرارات</span><span lang="AR-EG" dir="RTL"> بالإضافة إلى تحسين بيئة العمل مع الاهتمام بالمجهود الذي يبذله العاملون فعلياً بدلاً من الترکيز على النتائج فقط.</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">کما يجب أن يعمل قسمي الموارد البشرية والتسويق معًا لتطبيق استراتيجيات التسويق الداخلي بشرکات الطيران لمساعدة العاملين على الاستمتاع بتجربتهم الوظيفية ومن ثم زيادة مستوى الالتزام التنظيمي لديهم.</span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_192009_1cab2829b49b93dbb5406a28eb2144d0.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201Mystery of Sunken Antiquities and its Effect in Promoting Tourism in Egypt: Case Study Alexandria Governorate-لغز الآثار الغارقة وتأثيرها في الترويج للسياحة في مصر: دراسة حالة محافظة الإسکندرية8010019854710.21608/jaauth.2021.95688.1239ENWaleedRadwanDepartment of Tourism Studies, Faculty of Tourism and Hotel Management, Helwan University, Cairo, EgyptJournal Article20210912Alexandria is characterized by many tourist attractions such as Qaitbay Castle, The library of Alexandria, the Sawari Column, the Burial chambers of Kom Al-Shoqafa, the Roman Amphitheater, the Temple of El-Ras El-soda, in addition to the sites of sunken antiquities...etc. that lead to the revitalization of the tourist movement in the city. In general, the beaches of Alexandria, particularly Abu Qir Bay and the Eastern Port area, are filled with treasures of sunken antiquities that have been sunk by natural phenomena for 15 centuries, particularly earthquakes that have thrown many of Alexandria’s buildings, palaces, and castles into the sea. Sunken Antiquities in Alexandria are located in eight sites which are the area of Qaitbay, the eastern port and outside the eastern port to Sidi Bishr Beach, the Area of Abu Qir Bay, the site of Nelson Island, and the location of the western port. The main data collection method involved in-depth, semi-structured interviews with government officials and expert divers at main diving centers in Alexandria, and second phase involved three focus groups with tourism companies’ managers. The paper recommends that the Ministry of Tourism and Antiquities in cooperation with The Center for Sunken Marine Antiquities in Alexandria should disseminate the archaeological awareness of marine antiquities and how to preserve them in schools, through the presentation of movies about sunken antiquities, and models simulations.<br /><br /><span lang="AR-SA" dir="RTL">تتميز الإسکندرية بالعديد من المعالم السياحية مثل قلعة قايتباي، مکتبة الإسکندرية، عمود الصواري، غرف دفن کوم الشقافة، المدرج الروماني ومعبد الرأس ال</span><span lang="AR-EG" dir="RTL">س</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">وداء بالإضافة إلى مواقع الآثار الغارقة.. الخ التي تؤدي إلى تنشيط الحرکة السياحية في المدينة. بشکل عام، تمتلئ شواطئ الإسکندرية، وخاصة خليج أبو قير ومنطقة الميناء الشرقي، بکنوز الآثار الغارقة التي أغرقتها الظواهر الطبيعية لمدة 15 قرنا، خاصة الزلازل التي ألقت بالعديد من مباني الإسکندرية وقصورها وقلاعها في البحر. تقع الآثار الغارقة بالإسکندرية في ثمانية مواقع هي منطقة قايتباي والميناء الشرقي وخارج الميناء الشرقي إلى شاطئ سيدي بشر ومنطقة خليج أبو قير وموقع جزيرة نيلسون وموقع الميناء الغربي.</span><span lang="AR-SA"> <span dir="RTL">لقد انقسمت الدراسة الميدانية التي تم القيام بها إلى مرحلتين أساسيتين: المرحلة الأولى وتشمل إجراء مقابلات شخصية متعمقة وشبه منظمة مع مسؤولين حکوميين فى وزاره السياحه والاثار وکذلک مسئولين فى الاداره المرکزيه للاثار الغارقه، کذلک تم عمل مقابلات شخصيه مع خبراء الغوص في مراکز الغوص الرئيسية في الإسکندرية. أما المرحلة الثانية فتعتمد على الجلوس مع مجموعات محددة ومستهدفه من مديري شرکات السياحة (فئة ا) في القاهرة والاسکندريه. توصي الدراسه بضروره قيام وزارة السياحة والآثار بالتعاون مع مرکز الآثار البحرية الغارقة بالإسکندرية بنشر الوعي الأثري للآثار البحرية وکيفية الحفاظ عليها في المدارس، من خلال عرض أفلام عن الآثار الغارقة، ونماذج محاکاة لها.</span></span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_198547_6a6e6d3572b3bdac983b71f0ad554faa.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201Factors Influencing Intentions in Hotel Booking Through Online Travel Intermediaries Applicationsالعوامل المؤثرة في نوايا حجز الفنادق من خلال تطبيقات وسطاء السفر عبر الإنترنت10113419668410.21608/jaauth.2021.91968.1229ENHany Essam El-Din MohamnedEmamFaculty of Tourism and Hotel, Management, Helwan universityFatmaMohammed AbdelaalAssociate Professor at Faculty of Tourism and Hotel Management, Helwan UniversityJournal Article20210822The tremendous development of technology and mobile devices at present is making a significant influence on the hotels sector, especially in online hotel reservations via new online travel intermediaries applications like (Booking and Trivago applications). These applications have a prominent role in the hotel sector. Little researches has been done about customers’ perceptions of the use of booking broker applications. This study examined how some factors related to online travel intermediaries tend to influence the intentions of booking hotels. Therefore, customer questionnaires were distributed electronically due to the Coronavirus pandemic. The survey has six variables, i.e. “trust, ease of use, price and promotion, perceived privacy/security, online reviews, hotel booking intention.” Kruskal-Wallis Tests, Mann-Whitney U test and confirmatory factor analysis (CFA) were used to analyze 204 customers who used online travel intermediaries before booking in five-star hotels in Cairo. The results indicate that the ease of use, price, promotion, perceived privacy/security, and online reviews of online travel intermediaries are directly related to the intentions of booking hotels online. Price, promotion and reviews are considered the key factors related to the use of travel intermediaries and because of the customers' passion for special prices as well as to explore the rating of their hotels before booking through this application. Thus, hotels can achieve a higher level of service quality to increase their rating through that application to attract more customers.<span lang="AR-SA" dir="RTL">إن النمو الهائل للتکنولوجيا والأجهزة المحمولة في الوقت الحاضر له تأثير کبير على قطاع الضيافة بشکل عام وفي الفنادق بشکل خاص، وخاصة في حجوزات الفنادق عبر الإنترنت عبر التطبيقات الجديدة. على الرغم من أن حجوزات الفنادق التي تتم من خلال تطبيقات الهاتف المحمول (خاصة من خلال وسطاء السفر مثل </span><span>Booking<span lang="AR-SA" dir="RTL"> و</span>Trivago<span lang="AR-SA" dir="RTL"> لها دور بارز في قطاع الفنادق. لذلک، تقوم هذه الدراسة بتقييم آراء العملاء فيما يتعلق بالعوامل التي تؤثر على حجز الفنادق من خلال تطبيقات وسطاء السفر. وهذا بدوره يسمح لقطاع الفنادق بإجراء مزيد من التحسينات لزيادة رضا العملاء أثناء حجز الفنادق من خلال تطبيقات وسطاء السفر. درست هذه الدراسة بعض العوامل المتعلقة بوسطاء السفر عبر الإنترنت مثل (الثقة، وسهولة الاستخدام، والسعر والترويج، والخصوصية / الأمان المتصور، والمراجعات عبر الإنترنت) للتأثير على حجز العملاء الفنادق. وأشار البحث إلى تحليل نتائج الاستبيان</span></span><span lang="AR-EG" dir="RTL">ات</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">الذي تم استيفاؤه من 204 عميل في فنادق الخمس نجوم في القاهرة. تم الاعتماد على مقاييس من دراسات سابقة تم تطويرها والتحقق منها للعوامل التي تؤثر على نية الحجز من خلال وسطاء السفر عبر الانترنت لاختبار الفرضيات. تشير النتائج إلى أن سهولة الاستخدام والسعر والترويج والخصوصية / الأمان المتصورة والمراجعات عبر الإنترنت لوسطاء السفر عبر الإنترنت ترتبط ارتباطًا مباشرًا بنوايا حجز الفنادق عبر الإنترنت من قبل العملاء، لا سيما أن السعر والترويج والمراجعات تعتبر من العوامل الرئيسية المتعلقة باستخدام وسطاء السفر عبر الانترنت وذلک بسبب شغف العملاء بالحصول على أسعار خاصة لهم عبر تلک التطبيقات وکذلک لاستکشاف تصنيف الفنادق قبل الحجز ومعرفة اراء العملاء السابقين من خلال هذا التطبيق لاتخاذ قرار الحجز. وبالتالي، يمکن للفنادق تحقيق مستوى أعلى من جودة الخدمة لزيادة تصنيفها من خلال هذه التطبيقات لجذب المزيد من العملاء.</span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_196684_c3812bcd6b9c11e9e338627281288c46.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201The Procedures of Planning Food Menus Between Knowledge and Actual Practice in the Egyptian Resortsإجراءات تخطيط قوائم الطعام بين المعرفة والممارسة الفعلية في المنتجعات المصرية13515119668510.21608/jaauth.2021.92407.1231ENMostafa AttiaAbdel Fattah IbrahimFaculty of tourism and hotel management - Hotel Management Department - Beni Suef university0000-0003-3734-1442Journal Article20210824Food menu is one of the biggest influences on food service operations development of loyal guest's base and a positive return on its investment of energy, money, time, and other resources. While, the food menu should meet or exceed guests' expectations, because guest satisfaction is the overall goal of food service management, the menu should, above all else, reflect the tastes and preferences of the guests not those of the executive chef, the food and beverage director, or the general manager. Therefore, menu planning is a complex process, but it can be successful when the focus, first and foremost is on the needs and expectations of guests. This study aims to measure the awareness and knowledge of who are responsible for planning the food menus in the Egyptian resorts of the study samples regarding to the food menu procedures and the actual application of these procedures in order to reach the best recommendations and suggestions that can contribute to the improvement of working in the Egyptian resorts. In order to achieve this aim, two sources of evidence were used. Face-to-face semi-structured interviews were conducted with the responsible for planning food menus in the Egyptian resorts to identify the extent of their awareness and knowledge regarding the food menu procedures that are actually applied. On the other hand, personal observation checklist was used to ensure that procedures are correctly applied. Moreover, the results also recommended that increase the awareness and skills of the responsible for planning food menus through support training programs.هناک من يعتقد أن قوائم الطعام لا تعدو إلا أن تکون مجرد قائمة لتجميع عدد من اصناف الطعام. في حين أنها على خلاف ذلک تماماً فهي مسألة ذوق وقضية علمية وفنية في کيفية اختيار اصناف الطعام کما انها تتکون من مجموعة کبيرة من الإجراءات والقواعد الاساسية والعلمية والمحددة والمنسجمة حتى يمکن إنتاج قائمة مميزة وناجحة تلبي توقعات الضيوف. حيث أن قوائم الطعام التي تعد إعداداً فنياً صحيحاً هي أساس لنجاح العمل في المجال الفندقي. ولذلک فقد أصبحت قوائم الطعام اليوم تعني دراسة جميع المتطلبات العملية في الإدارة والاقتصاد والمحاسبة والتغذية وغيرها من العلوم التي ترتبط بتکوينها. کما أن قوائم الطعام بدأت تتنوع طبقاً لنوعية الضيف وجنسيته والحاجة والمناسبة ونوع العمل الذي يمارسه بحيث تؤدي غرضاً مهماً وتلبي الحاجة الرئيسة عند طلبها کغذاء صحي وآمن ومتکامل، وخلال السنوات الماضية دخلت قوائم الطعام کفن مستقل من فنون صناعة الضيافة ووضع لها متخصصون قواعد وأساليب متنوعة وذلک نتيجة للدراسات الميدانية والممارسة خلال السنوات الماضية. هذا وتهدف هذه الدراسة إلى قياس مستوى الوعي والمعرفة للمسئولين عن تخطيط قوائم الطعام في والمنتجعات المصرية بشأن الإجراءات المتبعة عند تخطيط قوائم الطعام والتطبيق الفعلي لهذه الإجراءات من أجل الوصول إلى أفضل التوصيات والمقترحات التي يمکن أن تسهم في تحسين العمل داخل المنتجعات المصرية. وللوصول لهذا الهدف، تم استخدام اثنين من مصادر الأدلة والتي اشتملت علي إجراء عدد من المقابلات الشخصية مع عدد من المسؤولين عن تخطيط قوائم الطعام في المنتجعات المصرية للتعرف على مدى وعيهم ومعرفتهم بشأن الإجراءات الصحيحة والإجراءات المتبعة بالفعل عند تخطيط قوائم الطعام. من ناحية أخرى، تم استخدام قائمة مراجعة الملاحظة الشخصية للتأکد من أن الإجراءات يتم تطبيقها بالفعل وبشکل فعال. کما أوصت بعدد من النتائج والتي من اهمها العمل علي زيادة وعي ومهارات المسئولين عن تخطيط قوائم الطعام من خلال برامج التدريب المساندة.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_196685_8050dc7137fb6402923af5aee5dee4d1.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201Impact of Customer Relationship Management on Customer Retention in Hotelsتأثير إدارة علاقات العملاء على الاحتفاظ بالعملاء في الفنادق15216119482710.21608/jaauth.2021.88892.1220ENSamehSolimanFaculty of Tourism and Hotel Management
Helwan UniversityNancyJ. KamelCairo Higher Institute for Tourism and HotelsJournal Article20210803This research aims to measure the impact of customer relationship management (CRM) on customer retention (CR) in a sample of five-star hotels in Cairo. CRM is a technology for managing all your company’s relationships and interactions with customers and potential customers. The goal is simple: improve business relationships to grow your business. A CRM system helps companies stay connected to customers, streamline processes, and improve profitability. For this purpose, online questionnaires were directed to a random sample of customers in the investigated hotels. A number of 400 forms was distributed, among them 350 forms (88%) were completed and valid for analysis. The research hypotheses tested through multiple regression using statistical package for social science (SPSS 25). The results showed that CRM positively affect CR. Also, the results illustrated that the present investigation states that this concept is well understood by the hotels as assumed by the participants' responses through the survey study.يهدف هذا البحث إلى قياس تأثير إدارة علاقات العملاء على الاحتفاظ بالعملاء في عينة من فنادق الخمس نجوم في القاهرة. تعرف إدارة علاقات العملاء على انها نهج لإدارة تفاعل الشرکة مع العملاء الحاليين والمستقبليين. يعمل هذا النهج على تحليل بيانات تاريخ العملاء مع الشرکة من أجل تحسين أفضل علاقات تجارية مع العملاء، مع الترکيز بشکل خاص على الاحتفاظ بالعملاء، من أجل دفع نمو المبيعات، وأحد الجوانب الهامة للنهج هو أنظمة إدارة علاقات العملاء التي تقوم بتجميع المعلومات من مجموعة واسعة من قنوات مختلفة، بما في ذلک موقع الشرکة، والهاتف، والبريد الإلکتروني. لتحقيق هدف الدراسة، تم توجيه الاستبيانات عبر الإنترنت إلى عينة عشوائية من العملاء في الفنادق التي تم فحصها. تم توزيع عدد 400 استمارة، من بينها 350 استمارة (88٪) تم استکمالها وصالحة للتحليل. اختبرت فروض البحث من خلال الانحدار المتعدد باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS 25). أظهرت النتائج أن إدارة علاقات العملاء تؤثر بشکل إيجابي على الاحتفاظ للعملاء. کما أوضحت النتائج أيضا أن البحث الحالي ينص على أن هذا المفهوم مفهوم جيدًا وفعال من قبل الفنادق.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_194827_9266fbb70cf33c9dae64713397aefb36.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201The Impact of the Absence of Blue-Collar Workers on the Hospitality Business: A case study on Marsa Allam, Red Sea Resortsأثر غياب ذوي الياقات الزرقاء في العمل الفندقي:
دراسة حالة عن منتجعات مرسي علم –البحر الاحمر16217419695910.21608/jaauth.2021.93234.1234ENMohamedAbedFaculty of Tourism and Hotel Management, October 6 Universityhttps://orcid.org/00Journal Article20210829Blue Collar Technicians play a vital role in the success of any Hospitality Business, in other words, it plays the role of the hidden soldier. This segment of hospitality workers was severely affected by the successive crises during the recent years. Unfortunately, the recent crises led to many sharp fluctuations in the volume of business which obliged many workers to leave their job in the hospitality sector to other irrelevant jobs, that is not related to this important sector. This study sheds the light on the problem of labor random layoffs from the hospitality properties due to successive crisis and fluctuations of business in recent years and its effect on an important employee segment which is Blue Collar/hospitality technician and monitor its effect on the immigration to other working sectors.<br /> <strong><em>Design/methodology/approach</em></strong>–the data were collected via a semi-structured questionnaire addressed to experts in tourism and hospitality fields and another questionnaire addressed to a sample of Blue Collar/technician in the hospitality sector.<br /> <strong><em>Research limitations/implications</em>–</strong> The research focused on five and four-star resorts in Marsa Allam Red Sea area.يلعب الفنيون ذوو الياقات الزرقاء دورًا حيويًا في إنجاح أي منشأة ضيافة، وبعبارة أخرى، يلعبون دور الجندي الخفي. تأثرت هذه الشريحة من عمال الضيافة بشدة بالأزمات المتتالية خلال السنوات الأخيرة. لسوء الحظ، أدت الأزمات الأخيرة إلى العديد من التقلبات الحادة في حجم الأعمال مما أجبر العديد من العمال على ترک وظائفهم في قطاع الضيافة إلى وظائف أخرى غير مرتبطة بهذا القطاع الهام. تلقي هذه الدراسة الضوء على مشکلة التسريح العشوائي للعمالة بمنشأت الضيافة بسبب الأزمات المتتالية وتقلبات الأعمال في السنوات الأخيرة وتأثيرها على قطاع مهم من الموظفين وهو الفنيين بقطاع الضيافة (الياقات الزرقاء) ومراقبة تأثيرها على الهجرة إلى قطاعات العمل الأخرى. <br /><strong>منهجية البحث</strong> <br />تم جمع البيانات من خلال مقابلات شبه منظم موجه إلى خبراء في مجالات السياحة والضيافة واستبيان آخر موجه إلى عينة من ذوي الياقات الزرقاء/ الفنيين في قطاع الضيافة. <br /><strong>قيود / تداعيات البحث </strong> <br />رکز البحث على المنتجعات فئة الخمس والأربع نجوم المستقلة في منطقة مرسي علم-البحر الأحمر.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_196959_327b18825f18facfe46da1b83d979885.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201The Role of Heritage Hotels in Increasing Tourist Flow Rates in Cairo, Egyptدور الفنادق التراثية فى زيادة معدلات التدفق السياحى بمدينة القاهرة - مصر17519520421110.21608/jaauth.2021.94035.1235ENHany SalahSadekHigher Institute for Specific Studies, Heliopolis - Hotel Management DepartmentJournal Article20210903The main argument of this paper is to examine the role of heritage hotels in improving Egyptian tourism revenues, as this type of hotels provides the attractiveness of Historical Cairo with a new dimension represented in a mixture of tangible and intangible elements such as natural, cultural, man-made resources, attractions, facilities and services. The field study was done through a survey to a sample of hotel guests in Cairo, where 372 online questionnaires were sent to the respondents, and 255 questionnaires were completed. The data was analyzed using the SPSS software - version 23. The most important results were that there is a positive correlation between heritage hotels and increasing tourist flow in Cairo, where this type of hotels attracts special types of tourists with high spending level. In addition, the need of establishing tourist paths within Historical Cairo to encourage the development of local crafts, and the need to develop creative marketing strategies that create “Local Brands” to communicate with global electronic platforms about heritage hotels.تزخر مصر بإمکانيات هائلة من عناصر التراث الثقافى المادى وغير المادى الذى يعبر عن تاريخ وحضارة وثقافة تعود جذورها لأکثر من سبعة آلاف عام، حيث تعد مناطق التراث الثقافى من أهم روافد التنمية السياحية بوجه عام، وتهدف هذه الدراسة إلى إلقاء الضوء على دور الفنادق التراثية فى زيادة معدلات التدفق السياحى بمدينة القاهرة، حيث تضيف هذه النوعية من منشآت الإقامة الفندقية بعداً جديداً يضاف إلى جاذبية القاهرة التاريخية يتمثل فى الاهتمام بقيمة التراث الحضارى والعمل على إبراز معالمه والحفاظ عليه والارتقاء به. وقد اعتمدت الدراسة على أسلوب المسح الميدانى عن طريق تصميم استمارة استبيان، حيث تم إرسال عدد 372 استبيانًا عبر الإنترنت إلى المبحوثين فى 12 فندقاً (31 استبانة لکل فندق)، وتم استقبال 255 استمارة صالحة للتحليل الإحصائى. وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS الإصدار 23، وتمثلت أهم النتائج المتحصل عليها فى أن هناک علاقة ارتباط ايجابية بين الفنادق التراثية فى مدينة القاهرة وزيادة أعداد السياح القادمين إليها، حيث تجذب هذه النوعية من الفنادق أنواعا خاصة من السياح من ذوى المستوى الثقافى المميز والإنفاق المرتفع، کما أوصت الدراسة بضرورة إعادة استخدام المبانى التراثية وإعادة تأهيلها کمنشآت فندقية بما يخدم أهداف الحفاظ على ممتلکات التراث العالمى، وحتمية مشارکة منظمى الرحلات السياحية فى إنشاء مسارات سياحية داخل القاهرة التاريخية فضلا عن أهمية وجود إدارة فعالة فى مناطق التراث الثقافى للارتقاء بهذه المناطق والحفاظ على محتواها العمرانى والتاريخى.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_204211_061b6e37123f08d3368b6ef260179ee3.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201Craft Education in Egypt in The Late Roman Period (284:641A. D)التعليم الحرفي في مصر في العصر الروماني المتأخر(284-641م) في ضوء الأوراق البردية19620719608410.21608/jaauth.2021.90334.1223ENMostafa EL-RobyGomaaPharaohs High Institute
for Tourism and Hotel
.GizaJournal Article20210811Craft education was one of the types of education that existed in the late Roman period (284:641) in Egypt, and it was allowed for all, and since obtaining permission from the Guilds was a condition for practicing any work, citizens enrolled their sons or masters by enrolling their slaves in workshops with craftsmen for training in a craft. The contracts of craft training should include specific conditions of the training period and the financial compensation that the trainee will receive if he progresses in training, and also the contract should include the responsibility of feeding and clothing the trainee. Hence, the training contracts were a certificate of enrollment of students in technical and vocational education, and after completing the training period, the trainee could practice the work with a teacher or separately. Training contracts appeared in the Roman era explicitly, while they appeared less in the late Roman era under the same name. Therefore, we find a lot of professional training that we deduce from papyrus documents, which may be a letter from one person to another or a second papyrus with the receipt of a sum of money in advance. Training also differed in the late Roman era, especially after the spread of Christianity, especially in agreeing on the official holidays to be granted to the trainee.<span lang="AR-SA" dir="RTL">لقد کان التعليم الحرفي أحد انواع التعليم الموجود في مصر في الفترة الرومانية المتأخرة (284: 641م) وکان مسموحاً لکل أفراد المجتمع ولما کان الحصول على التصريح بالعمل من النقابة شرطا لمزاولة أي مهنة فقد قام المواطنون بإلحاق أبنائهم أو السادة بإلحاق عبيدهم بورش لدى الصناع للتدريب على حرفة من الحرف. وکانت عقود التدريب الحرفي يجب أن تتضمن شروطا محددة من مدة التدريب والمقابل المادي الذي سيتقاضاه المتدرب إذا تقدم في التدريب، وأيضاً يجب أن يشمل العقد من عليه مسئولية إطعام وکسوة المتدرب. ومن هنا فقد کانت عقود التدريب بمثابة شهادة التحاق الطلاب بالتعليم الفني والمهني وبعد إکمال مدة التدريب يمکن للمتدرب ممارسة المهنة مع معلمه أو بشکل منفصل. وقد ظهرت عقود التدريب في العصر الروماني بشکل صريح بينما قل ظهورها في العصر الروماني المتأخر تحت نفس المسمى لذلک نجد کثيرا من التدريب المهني نستنتجه من الوثائق البردية التي ربما تکون رسالة من شخص لآخر أو وثيقة بها استلام مبلغ مالي مقدماً. کما اختلف التدريب في العصر الروماني المتأخر بعد انتشار المسيحية خاصة في الاتفاق على أيام العطلات الرسمية التي ستمنح للمتدرب.</span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_196084_b1070d162f52e6964ca0f492298e7b58.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201The Great Mosque of Fez Al-Jedid from The Marinid Era (677 AH / 1278 AD) An Archaeological Historical Studyالمسجد الکبير بمدينة فاس الجديد من عصر الدولة المرينية: (677 هـ/1278 م) دراسة تاريخية أثرية20823219980910.21608/jaauth.2021.95001.1238ENMahaSaberTourism Guidance, Faculty of Tourism & Hotels, Suez Canal University, Ismailia, EgyptRadwaOmarTourism Guidance, Faculty of Tourism & Hotels, Suez Canal University, Ismailia, EgyptHebat AllahFathy MohamedDepartment of Tourism Guidance, Faculty of Tourism and Hotels, Suez Canal UniversityJournal Article20210908The study aims to deal with a mosque called the Great Mosque in the new city of Fez, located in the Moulay (Abdullah) neighborhood in Morocco, which was the first mosque built in the era of the Marinid state to be the royal mosque in the new city and for the Marinid Sultan (Abu Yusef Yaqoub bin Abdul Haq) in the year 677 AH/1278 AD) in order to attend his five prayers in it, and to sit in it with his entourage to consult in matters of his state, which led to it sometimes being called the Mosque of al-Mashur, and then this became the main royal mosque for the Marinid sultans, and thus it gained great interest from the sultans and rulers who They also followed that period, and this building was one of the largest mosques built in the era of the Marinid state, in addition to that it underwent many renovations and additions in later eras, and this mosque still maintains its historical value because it is the mosque that the current ruler of the state establishes to pray when he visits Medina New Fez. Perhaps the most important characteristic of this mosque is that it is one of the annexes of the royal palace of the new city, and it was built in the style of Marinid architecture, which was distinguished by being similar to the Latin letter T scheme, as it includes a courtyard surrounded by only three corridors, and the two side porticos were considered as corridors for the main iwan in the mosque It is the Iwan of the Qibla, to pass through it in the winter season when the rains fall, in addition to its inclusion of a mausoleum, the Jinzi Mosque and the Einza, which are considered one of the most important archaeological pieces remaining from the era of the Marinid state. At that time.<span lang="AR-SA" dir="RTL">تهدف الدراسة إلى تناول مسجد يسمى بالجامع الکبير الموجود بمدينة فاس الجديدة الواقع بحي مولاي (عبدالله) في المغرب، وهو أول جامع بُني في عصر الدولة المرينية ليکون المسجد الملکي الرئيس في المدينة الجديدة؛ والخاص بالسلطان المريني (أبي يوسف يعقوب بن عبد الحق) سنة (677 هـ/1278 م) ليحضر فيه صلواته الخمسة، وللجلوس فيه مع حاشيته للتشاور في أمور دولته مما أدى إلى تسميته أحيانا(بجامع المشور، ومن ثم أصبح المسجد الرئيس الخاص بالسلاطين المرينيين فيما بعد، وبالتالي فقد نال هذا المسجد اهتماماً کبيراً من السلاطين والحکام الذين تعاقبوا بعد تلک الفترة، وکان هذا البناء من أکبرالمساجد التي شيدت في عصر الدولة المرينية،بالإضافة إلى أنه خضع للعديد من أعمال التجديدات والإضافات في العصور اللاحقة، ولازال يحتفظ هذا المسجد بقيمته التاريخية لأنه المسجد الذى يقيم حاکم الدولة الحالي الصلاة به عند زيارته لمدينة فاس الجديدة.ولعل أهم مايميز ذلک المسجد هو کونه أحد ملحقات القصر الملکي الخاص بالمدينة الجديدة،کما أنه بني على طراز العمارة المرينية التي تميزت بکونها تشبه مخطط حرف</span><span>T<span lang="AR-SA" dir="RTL"> اللاتيني،حيث يشتمل على صحن يحيط به ثلاثة أروقة فقط، کما أن الرواقين الجانبيين کانا يعدان کممرات للإيوان الرئيس بالمسجد وهو بيت الصلاة، للعبور من خلاله في فصل الشتاء عند سقوط الامطار، بالإضافة لاشتماله على ضريح و مسجد جنائزي وعنزة تعد من أهم القطع الأثرية الباقية من عصر الدولة المرينية، ودراسة هذا المسجد بشکل مفصل ضمن هذا البحث يبرز عناصره المعمارية کنموذج للدراسة الأثرية الخاصة بتلک الفترة التاريخية.</span></span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_199809_aba62213ea2e5c2fad90d73873834149.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201Impact of Digital Transformation on The Competitiveness and Added Value of the Tourism Sectorتأثير التحول الرقمي على القدرة التنافسية والقيمة المضافة للقطاع السياحي23327119482810.21608/jaauth.2021.92074.1230ENSamahYoussefHigher Institute for Specific Studies, Tourism StudiesNahlaMashhourHigher Institute for Specific Studies, Tourism StudiesJournal Article20210822This study aims to highlight the importance of digital transformation on the development of the tourism product and its impact on the development of the Egyptian tourism sector in order to find a proposed framework for the impact relationship between digital transformation and the development of tourism product management in order to increase the competitiveness and added value of the tourism sector. The study relied on the descriptive approach, in addition to the deductive approach: where the researcher used the field survey to derive the proposed development elements for the digital transformation system. In order to achieve the objectives of the study, the study community consists of all stakeholders and planners of tourism and travel activity in government tourism authorities, marketing and tourism managers in travel agencies, as well as some official in charge of the Ministry of Tourism and Antiquities, who have specialized information of the study, in addition to experts in the field of information and communication technology. A simple random sample of 150 individuals was selected from the study population. A questionnaire was used to collect data from the study sample members and the results showed that the majority of the opinions of the study sample members see the importance of having the infrastructure and basic strategies necessary to implement Digital transformation and working to spread targeted digital services in tourism institutions, in addition to the importance of working to remove the difficulties facing the application of digital transformation in Egyptian tourism and the development of tourism product. يهدف البحث إلى إبراز أهمية التحول الرقمي على تطوير المنتج السياحي وأثره على تنمية القطاع السياحي المصري من خلال إيجاد إطار مقترح للعلاقة التأثيرية بين التحول الرقمي وتطوير المنتج السياحي بهدف زيادة القدرة التنافسية والقيمة المضافة للقطاع السياحي. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي بالإضافة إلى المنهج الاستنباطي: حيث تم استخدام المسح الميداني في اشتقاق عناصر التطوير المقترحة لنظام التحول الرقمي. وتحقيقًا لأهداف الدراسة يتکون مجتمع الدراسة من کافة المعنيين والمخططين للنشاط السياحي والسفر في الأجهزة السياحية الحکومية، ومديري التسويق والسياحة في شرکات السياحة، وکذلک بعض المسئولين والمختصين بوزارة السياحة والآثار الذين لديهم المعلومات المتخصصة عن موضوع الدراسة، بالإضافة إلى الخبراء المختصين في مجال تکنولوجيا المعلومات والاتصالات. فقد تم اختيار عينة عشوائية بسيطة من مجتمع الدراسة بلغت (150) مفردة، وقد استخدم استبيان لجمع البيانات من أفراد عينة الدراسة، وقد اظهرت النتائج أن غالبية الآراء ترى وجود أهمية لتوافر البنية الأساسية والاستراتيجيات الأساسية اللازمة لتطبيق التحول الرقمي والعمل على نشر الخدمات الرقمية المستهدفة في المؤسسات السياحية بالإضافة إلى أهمية العمل على إزالة الصعوبات التي تواجه تطبيق التحول الرقمي في قطاع السياحة المصرية وتطوير المنتج السياحي المصري.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_194828_41e8fcb620b79f8e4fcfd41ee3df1a9b.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201The Competitiveness of the United Arab Emirates Tourist Destination and the lessons learned in the Arab Worldتنافسية المقصد السياحي الإماراتي والدروس المستفادة عربيا27229819287910.21608/jaauth.2021.90809.1226ENSaberMarzoukiTourism Studies Department, Faculty of Tourism and Hotel Management, Helwan University, Cairo, Egypt.Journal Article20210815The United Arab Emirates (UAE) is a member of the Gulf Cooperation Council (GCC). It was founded on 2<sup>nd</sup> December 1971, and it celebrates its golden jubilee in 2021. Although, it is a new country, but it has proven its pioneering position in various global competitiveness indicators that leads to join the list of the top 10 countries in the world<strong>.</strong> UAE is a first-class tourist destination on the global tourism map. It has been established its global tourism position due to its tourism components, security, stability, strategic location, infrastructure, and the adoption of distinguished approaches such as tolerance, mutual respect, and good neighborliness<strong>.</strong> One of the most important factors of the UAE success as a tourist destination is the interest of monitoring and analyzing several international tourism reports to measure its tourism competitiveness in the context of its future vision<strong>.</strong> This study focuses mainly on highlighting some important points about UAE tourism such as the tourist product components, the administrative organization of tourism sector, the statistics of international tourism, the indicators of the UAE tourism competitiveness, in addition to the state’s initiatives used to support the tourism sector during the Covid-19 epidemic and the UAE competitive tourism vision<strong>.</strong> The methodology of this study is based on studying and analyzing the competitiveness indicators of the UAE tourist destination in several global competitiveness reports to identify its competitive tourist position, and to guide the other Arab countries for the best practices to develop their tourism competitiveness.<span lang="AR-SA" dir="RTL">دولة الإمارات العربية المتحدة هي إحدى دول مجلس التعاون الخليجي، وقد تم تأسيسها في 2 ديسمبر 1971، وتحتفل باليوبيل الذهبي لتأسيسها في عام 2021، وهو ما يعني أنها دولة حديثة العهد، ولکن على الرغم من ذلک فقد أثبتت ريادتها في مختلف المجالات الحياتية حيث تشير الکثير من مؤشرات التنافسية العالمية إلى انضمامها إلى قائمة أفضل 10 دول في العالم. کما أنها دولة سياحية من الطراز الأول، وتعتبر وجهة سياحية على خارطة السياحة العالمية، وقد رسخت الإمارات مکانتها السياحية العالمية لما تتمتع به من مقومات سياحية وفي مقدمتها الأمن والاستقرار والموقع الجغرافي الاستراتيجي والبنية التحتية، بالإضافة إلى انتهاج الدولة نهجا متميزا يرتکز على قواعد ثابتة ومبادئ وأسس واضحة قوامها التسامح والاحترام المتبادل وحسن الجوار. کما أن من أهم مقومات نجاح المقصد السياحي الإماراتي الاهتمام برصد وتحليل عدد من تقارير تنافسية السياحة والسفر العالمية بهدف التعرف على مدى التطور في الأداء التنافسي لقطاع السياحة في ظل المتغيرات العالمية المعاصرة، وبما يتلاءم مع الرؤية السياحية للدولة وتوجهات قيادتها الرشيدة. تتناول هذه الدراسة إبراز عوامل تميز دولة الإمارات کوجهة سياحية، ومسيرة إدارة نشاطها السياحي، وإحصاءات الحرکة السياحية الوافدة إليها، ومدى تنافسية دولة الإمارات على المستوى العالمي بصفة عامة وتنافسيتها السياحية بصفة خاصة، علاوة على استعراض وضع المقصد السياحي الإماراتي في ظل وباء کوفيد 19، وأهم الإجراءات التنافسية التي اتخذتها الدولة لدعم قطاع السياحة، وأخيرا استعراض الرؤية السياحية التنافسية لدولة الإمارات. وتعتمد منهجية هذه الدراسة على التحليل الوصفي والتحليل المقارن لمؤشرات تنافسية المقصد السياحي الإماراتي في عدد من تقارير التنافسية العالمية بهدف الوقوف على المکانة المتميزة للمقصد السياحي الإماراتي مقارنة بأقرانه من الدول العربية للخروج بمجموعة من النتائج والتوصيات التي تعتبر بمثابة خطة عمل يمکن لدول العالم العربي الاسترشاد بها في زيادة قدراتها التنافسية في مجال السياحة.</span>https://jaauth.journals.ekb.eg/article_192879_c5fc5a589f85cd50393a541ea26c55e4.pdfSuez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel ManagementJournal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality1687-186321320211201Investment in The Tourism Goods and Antiquities Sector and Its Return on The Egyptian Economyالاستثمار في قطاع السلع والعاديات السياحية ومردوده على الاقتصاد المصري29932620280510.21608/jaauth.2021.94646.1236ENMohammedBishrMansoura. Mansoura University, Faculty of Tourism and HotelsDoaaSamirMansoura. Mansoura University, Faculty of Tourism and HotelsJournal Article20210915The research aims to identify the return of investment in the commodities and antiquities sector on the Egyptian economy, by revealing the areas and incentives for investment in the Goods and tourism antiquities sector, and the role of the Chamber of Goods and Tourist Antiquities in supporting tourism investment, and the questionnaire tool was used in applying the research on a sample of 152 individuals working in the Goods and antiquities sector in Sharm El-Sheikh. The study reached a number of results, the most important of which is that investment in the goods and antiquities sector affects raising the rates of the economy, through a number of factors, including the increase in hard currency, the increase in job opportunities, the increase in the value of benefiting from taxes, and the consequences of importing goods and antiquities from abroad were cash leakage. For hard currency, not showing the identity of Egypt in a good way, and threatening the owners of workshops and local crafts, The study recommended the need to encourage investors wishing to establish shops for goods and antiquities by providing incentives such as tax exemption for a certain period, providing periodic data on workers, providing support in times of crisis, and controlling the quality of goods and antiques provided to tourists through the Chamber of Commodities and Antiquities, which reflects a good image of tourism in Egypt. It leaves a positive impact on the tourist, and the establishment of a company affiliated with the Chamber of goods and Antiquities specializes in purchasing handmade goods and antiques produced by workshops throughout the Republic.يهدف البحث إلى التعرف على مردود الاستثمار في قطاع السلع والعاديات على الاقتصاد المصري، من خلال الکشف عن مجالات وحوافز الاستثمار في قطاع السلع والعاديات السياحية، ودور غرفة السلع والعاديات السياحية في دعم الاستثمار السياحي، واعتمدت الدراسة على <strong>المنهج الوصفي</strong>، واستخدمت <strong>أداة الاستبيان</strong> في تطبيق البحث على عينة قوامها 152 مفردة من العاملين في قطاع السلع والعاديات في مدينة شرم الشيخ، <strong>وتوصلت الدراسة</strong> إلى عدد من النتائج أهمها يؤثر الاستثمار في قطاع السلع والعاديات في رفع معدلات الاقتصاد، من خلال عدد من العوامل منها زيادة العملة الصعبة، زيادة فرص العمل، ارتفاع قيمة الاستفادة من الضرائب، وتمثلت النتائج المترتبة على استيراد السلع والعاديات من الخارج في التسرب النقدي للعملة الصعبة، عدم ابراز هوية مصر بالصورة الجيدة، وتهديد أصحاب الورش والحرف المحلية،<strong> وأوصت</strong> الدراسة بضرورة تشجيع المستثمرين الراغبين في إنشاء محال للسلع والعاديات بتقديم حوافز مثل الإعفاء الضريبي لمدة معينة، وتوفير بيانات دورية بالعاملين، وتقديم الدعم في فترات الأزمات، والرقابة على جودة السلع والعاديات المقدمة إلى السائح من خلال غرفة السلع والعاديات بما يعکس صورة جيدة للسياحة في مصر ويترک أثرا إيجابيا لدى السائح، وإنشاء شرکة تابعة لغرفة السلع والعاديات تتخصص في شراء السلع والعاديات اليدوية التي تنتجها الورش في مختلف أنحاء الجمهورية.https://jaauth.journals.ekb.eg/article_202805_76b66683dc7fa38e87d6a48f252abc3c.pdf