@article { author = {Al-Romeedy, Bassam and Abdelfattah, Asmaa}, title = {The Mediating Role of Green Reputation in the Relationship between Green Human Resource Management and the Sustainability of Competitive Advantage in Egyptian Tourism Companies}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {24}, number = {2}, pages = {40-63}, year = {2023}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2023.193302.1421}, abstract = {The study aimed to evaluate the impact of green human resources management on each of the green organizational reputation and the sustainability of the competitive advantage in the Egyptian tourism companies category (A), as well as measuring the impact of the green organizational reputation on the sustainability of the competitive advantage in the Egyptian tourism companies category (A). The study also aimed to explore the mediating role of the green organizational reputation in the relationship between green human resource management and the sustainability of the competitive advantage in the Egyptian tourism companies category (A). To achieve the objectives of the study; The researchers designed a questionnaire, which was distributed electronically and on paper to a random sample of managers and heads of departments in tourism companies category (A) in the governorates of Cairo and Giza. 482 questionnaires were distributed, while only 428 valid questionnaires were analyzed. The results of the study showed that there is a significant and positive effect of green human resource management on enhancing the green organizational reputation and the sustainability of the competitive advantage of category (A) tourism companies. The results also depicted that the green organizational reputation plays a full mediating role in enhancing the impact of green human resources management on the sustainability of the competitive advantage in the category (A) tourism companies}, keywords = {Green Human Resource Management,green organizational reputation,Sustainability,Competitive advantage,tourism companies}, title_ar = {الدور الوسيط للسمعة الخضراء في العلاقة بين إدارة الموارد البشرية الخضراء واستدامة الميزة التنافسية في شركات السياحة المصرية}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلي تقييم أثر إدارة الموارد البشرية الخضراء علي كل من السمعة التنظيمية الخضراء واستدامة الميزة التنافسية في شركات السياحة المصرية فئة (أ)، وكذلك قياس أثر السمعة التنظيمية الخضراء علي استدامة الميزة التنافسية في شركات السياحة المصرية فئة (أ). كما هدفت الدراسة إلي استكشاف الدور الوسيط للسمعة التنظيمية الخضراء في العلاقة بين إدارة الموارد البشرية الخضراء واستدامة الميزة التنافسية في شركات السياحة المصرية فئة (أ). لتحقيق أهداف الدراسة؛ قام الباحثان بتصميم استمارة استبيان؛ وتوزيعها بشكل إلكتروني وورقي علي عينة عشوائية من مديري ورؤساء الأقسام في شركات السياحة فئة (أ) في محافظتي القاهرة والجيزة، بواقع 482 استمارة، بينما تم استرداد 428 استمارة، فيما تم الاعتماد علي تحليل 392 استمارة صالحة فقط من إجمالي ما تم توزيعه. أبرزت نتائج الدراسة وجود تأثير معنوي وإيجابي لإدارة الموارد البشرية الخضراء علي تعزيز السمعة التنظيمية الخضراء واستدامة الميزة التنافسية لشركات السياحة فئة (أ)، كما أوضحت الدراسة وجود تأثير معنوي وإيجابي للسمعة التنظيمية الخضراء في تعزيز استدامة الميزة التنافسية لتلك الشركات. أظهرت النتائج أيضاً أن السمعة التنظيمية الخضراء تلعب دوراً وسيطاً كلياً في تعزيز تأثير إدارة الموارد البشرية الخضراء علي استدامة الميزة التنافسية في شركات السياحة فئة (أ).}, keywords_ar = {إدارة الموارد البشرية الخضراء,السمعة التنظيمية الخضراء,الاستدامة,الميزة التنافسية,شركات السياحة}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_296136.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_296136_bff1c933a85907b657ae96baa2e56bc7.pdf} }