@article { author = {Badr El-Deen, Raghda and Ali, EL-Hussein}, title = {The impact of Strategic Leadership Styles on Financial Business Performance and Sustainable Competitive Advantage in Travel Agencies and Hotels: Corporate Social Responsibility as a Mediator}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {21}, number = {1}, pages = {70-90}, year = {2021}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2021.83320.1196}, abstract = {The present study focuses on one of the recent concerns in management which is Corporate Social Responsibility (CSR). As there is a relation between strategic leadership styles and CSR perceptions, this research analyzes attitudes differences of CSR dimensions by concentrating on two leadership styles, transformational and transactional, and consequently its effect on financial business performance and Sustainable Competitive Advantage. A total of 381 employees of Egyptian hotels and travel agencies were surveyed by a structured questionnaire. Accordingly, the main purpose of this paper is investigating the impact of strategic leadership styles on CSR. Moreover, investigation of the effects of CSR on financial business performance and sustainable competitive advantage in Egyptian hotels and travel agencies. In this study, a model which engaged structural equation modeling was assessed. As a study result, it is seen that transactional strategic leadership effects significantly on the CSR more than transformational strategic. On the other hand, they, through CRS, also have a significant effect on financial business performance and sustainable competitive advantage. Therefore, travel agencies and hotels managers should implement CSR in order not to be left behind and miss considerable opportunities to have sustainable competitive advantage and financial performance progress. }, keywords = {strategic leadership,transactional leadership,Transformational leadership,Corporate Social Responsibility,Financial Business Performance,Sustainable Competitive Advantage,Travel Agencies,Hotels,Egypt}, title_ar = {تأثير أساليب القيادة الإستراتيجية على أداء الأعمال المالية والميزة التنافسية المستدامة في وکالات السفر والفنادق: المسؤولية الاجتماعية للشرکات کوسيط}, abstract_ar = {ترکز الدراسة الحالية على أحد الاهتمامات الحديثة في الإدارة وهو المسؤولية الاجتماعية للشرکات، فنظرًا لوجود علاقة بين أساليب القيادة الاستراتيجية المسؤولية الاجتماعية للشرکات، فإن هذا البحث يحلل الاختلافات تجاه الأبعاد المختلفة للمسؤولية الاجتماعية للشرکات من خلال الترکيز على أساليب القيادة، وبالتالي تأثيرها على کل من الأداء المالي والميزة التنافسية المستدامة للشرکات. وبالتالي فإن الهدف الرئيسي دراسة نمطين من أساليب القيادة الإستراتيجية، والتحقيق في تأثير أساليب القيادة الاستراتيجية تلک على المسؤولية الاجتماعية للشرکات. علاوة على ذلک، دراسة تأثير المسؤولية الاجتماعية للشرکات فى کل من الأداء المالي والميزة التنافسية المستدامة خاصة في الفنادق ووکالات السفر المصرية. ووجد الدراسة أن القيادة الإستراتيجية للمعاملات تؤثر بشکل کبير على المسؤولية الاجتماعية للشرکات أکثر من إستراتيجية القيادة التحويلية، ومن ناحية أخرى، هناک تأثير کبير فى الأداء المالي والميزة التنافسية المستدامة للفنادق ووکالات السفر المصرية، کما أنه يمکن استخلاص العديد من الاتجاهات لإدارة الأعمال بالإضافة إلى توفير العديد من الاتجاهات المختلفة للبحث مستقبلا. لذلک، يجب على مديري وکالات السفر الفنادق تنفيذ المسؤولية الاجتماعية للشرکات حتى لا تتخلف عن الرکب وتفوت فرصًا کبيرة للحصول على ميزة تنافسية مستدامة وتقدم في الأداء المالي.}, keywords_ar = {القيادة الإستراتيجية,الأعمال المالية,الميزة التنافسية المستدامة,المسؤولية الاجتماعية}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_186429.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_186429_3e834f7f4f63f66876b569094819c715.pdf} }