@article { author = {Abd el-Maguid El-Kady, Marwa}, title = {Depiction of Black Skeletal Figures on Walls of the Egyptian Tombs in the Graeco-roman Period}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {8}, number = {عدد خاص}, pages = {17-28}, year = {2011}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2011.146974}, abstract = {The funeral Egyptian beliefs have clearly emerged in the tombs dating back to the Graeco-Roman era, indicating the strong desire of the ancient Egyptians to preserve their identity and traditions. The same funeral scenes of the Pharaonic period are depicted in the same tradition and attitude on the walls of tombs from the Graeco-Roman perid. Nevertheless, we find some of the finer details that emerged during this period. Among these details is a depiction of a meager body or a fully colored skeleton in black. These forms sometimes appear in funerary scenes accompanying the deceased, such as the scenes of cleansing or the trial scenes before Osiris, the god of the underworld. These black skeletons have appeared in some tombs, including the tombs of Touna al-Jabal in Minya Governorate, as well as the tombs of Salmoni in Sohag Governorate. The portrayal of these structures in this form represents a clear question. There is no doubt that they were associated with the funerary concept in some way, and undoubtedly they were associated with the deceased, they accompany. Therefore, the research focuses on the study of the funerary concept of these representations. Is it related to the concept of the shadow of the deceased which had been represented in the form of a man painted in dark color on the walls of the Egyptian tombs in the Pharaonic period, or is it something new to the funerary scenes in the Egyptian tombs that date back to the Graeco-rman period as a result of foreign influences; and if this is true, what is this significance of this influence and what is its origins? And what does it signifies in the Egyptian funerary scenes?}, keywords = {}, title_ar = {تصوير أشکال هياکل عظمية آدمية سوداء على جدران المقابر المصرية في العصر اليوناني الروماني}, abstract_ar = {ظهرت المعتقدات المصرية الجنائزية بشکل واضح فى المقابر التي ترجع للعصر اليوناني الرومانى، مما يدل على الرغبة الشديدة عند المصرى القديم فى الحفاظ على هويته وتقاليده، فنجد نفس المناظر الجنائزية المصورة للمتوفى من العصور الفرعونية مصورة بنفس التقاليد ونفس الترتيب فى کثير من الأحيان على جدران المقابر التى ترجع للعصر اليونانى الرومانى. وبالرغم من ذلک فاننا نجد بعض التفاصيل الدقيقة التى طرأت کمستجدات على تلک المناظر فى العصر اليونانى الرومانى. ومن ضمن تلک العناصر نجد تصوير شکل جثة هزيلة أو هيکل عظمى ملون بالکامل باللون الأسود. تظهر تلک الأشکال فى بعض الاحيان فى المناظر الجنائزية مرافقة للمتوفى مثل مناظر التطهير أو فى مناظر المحاکمة أمام أوزوريس اله العالم السفلى. ولقد ظهرت تلک الهياکل العظمية السوداء فى بعض المقابر منها مقابر تونة الجبل بمحافظة المنيا، وکذلک مقابر السلامونى بمحافظة سوهاج. تصوير تلک الهياکل بهذا الشکل يمثل تساؤلا واضحا فلا شک أنها ارتبطت بالمفهوم الجنائزى بشکل ما، ولا شک أنها ارتبطت بالمتوفى حيث تمثل دائما برفقته. لذلک يرکز البحث على دراسة المفهوم الجنائزى لتلک الهياکل وهل ارتبطت بمفهوم ظل المتوفى الذى کان يمثل فى هيئة انسان ملون بلون داکن على جدران المقابر المصرية فى العصور الفرعونية ظن أم انها تعد أمرا مستحدثا على المناظر الجنائزية فى المقابر المصرية التى ترجع للعصر اليونانى الرومانى نتيجة للتأثير الأجنبي، واذا کان هذا الأمر صحيحا فما هو هذا التأثير وما أصوله؟ وما هو مغزاه فى المناظر الجنائزية المصرية؟}, keywords_ar = {}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_146974.html}, eprint = {} }