@article { author = {Hazih, Doaa and Abdallah, Walid}, title = {The Impact of Adopting the Applications of Web 2.0 on Egyptian Travel Agencies Business : With Specal Reference to Facebook Social Network}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {8}, number = {2}, pages = {1-8}, year = {2011}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2011.61511}, abstract = {As travel industry has quickly moved to the Internet, this paper is concerned with the adoption of Web 2.0 applications; especially Facebook social network, by some travel agencies in Egypt, and how it affects their business. The core problem of this paper is to determine how these travel agencies respond to this new generation of applications, and how they exert their efforts to benefit from them. The overall goal of this paper is to: a) provide some insights into Web 2.0 showing the difference among its generations, b) determine both benefits of and barriers to Web 2.0 adoption, c) review different kinds of Web 2.0 applications by which travel agencies could amend their customer relationship management and marketing plans by exploiting user-generated content and social network interactions in order to incorporate travellers into their business operations, and d) evaluate the impact of Facebook social network as one of Web 2.0 applications used by some travel agencies in Egypt on their business. This paper is built on the following hypothesis: Egyptian travel agencies have not exploited Web 2.0 applications effectively yet; particularly Facebook social network, and if they do not adopt it quickly, their business and customer relationships will be affected negatively. The methods of research were literature review and survey questionnaires distributed to travel agencies in Egypt (March: July, 2011). Relevant recommendations are given.}, keywords = {}, title_ar = {تأثیر تبنی شرکات السیاحة المصریة لتطبیقات ویب 2.0 فی أعمالها مع إشارة خاصة إلى موقع التواصل الاجتماعی فیسبوک}, abstract_ar = {أدت تطبیقات الجیل الثانی من الإنترنت الویب 2.0 إلى تغییر جوهری فی الطریقة التی یقوم بها السائحون بالبحث عن وإیجاد وقراءة المعلومات المقدمة لهم، ومدى ثقتهم فیها، خاصة الشبکات الاجتماعیة. ویهدف البحث إلى: (1) - إلقاء الضوء على ویب 2.0 وأوجه الاختلاف بینه وبین ویب 1.0 وویب 3.0 (2) - تحدید معوقات وفوائد تبنی تکنولوجیا ویب 2.0 (3) - إلقاء الضوء على مختلف تطبیقات ویب 2.0 التی یمکن من خلالها لشرکات السیاحة المصریة التحول فی خططها التسویقیة، وإدارة العلاقة مع العملاء وطریقة وتوزیع منتجاتها وخدماتها. (4) - الترکیز على موقع التواصل الاجتماعی فیسبوک کإحدى تقنیات ویب 2.0 التی تستخدمها شرکات السیاحة وإیضاح کیف تؤثر فی أعمالها. هذا ویقوم البحث على فرض مؤداه: أن شرکات السیاحة المصریة ما زالت حتى الآن لم تستغل تطبیقات ویب 2.0 بشکل فعال، وعلى الأخص الشبکات الاجتماعیة، وأنها إذا لم تسرع إلى تدارک ذلک، فإن أعمالهم وعلاقاتها بعملائها سوف تتأثر سلبا. هذا وقد اعتمدت الدراسة المیدانیة على استمارات الاستقصاء التی تم توزیعها على عینة من شرکات السیاحة المصریة (فئة أ) فی الفترة من مارس حتى یولیو 2011، وتم تحلیل البیانات من خلال برنامج الحزمة الإحصائیة للعلوم الاجتماعیة SPSS. ثم استخلاص النتائج واقتراح مجموعة من التوصیات.}, keywords_ar = {}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_61511.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_61511_1736eb7ca2beba8559926cdf25deb91f.pdf} } @article { author = {Abd el-Maguid El-Kady, Marwa}, title = {A Cock's Cult in Roman Egypt}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {8}, number = {2}, pages = {113-122}, year = {2011}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2011.146963}, abstract = {The cock played a major role in many ancient religious beliefs. Nevertheless, it was not established as an Egyptian cult until the Roman period, when it played a great role in the Egyptian mythology and outspread into other religions and myths outside Egypt. Despite the great impact of this cult on religion, magic, and art in Roman Egypt; it has not been sufficiently studied by researchers; particularly in dealing with the Egyptian roots of this cult and its effect on the previously mentioned fields. The present research therefore focuses on two main points: the first is concerned with the major role which the cock played in the Egyptian mythology in the Roman period, to comprehend the reasons beyond using this fowl as a symbol of certain Egyptian deities. The second point deals with the cult of the Egyptian cock-headed god Abrasax that appeared in the Roman period to understand his functions, and his connection with magic and different Egyptian deities.}, keywords = {}, title_ar = {عبادة الديک في مصر الرومانية}, abstract_ar = {لعب الديک دورا هاما في الحضارات والديانات القديمة، فبسبب صياحه فى الفجر أصبح يرتبط بشکل وثيق فى المعتقدات القديمة بعبادة الشمس وبالنسبة للفن، لم يظهر الديک في الفن المصرى إلا فى عهد الدولة الحديثة وبالتحديد من عصر تحتمس الثالث، خاصة وأن الديک (ولا سيما الديک المعروف بالديک الأحمر (جاللوس جاللوس)) يعد أحد الطيور ذات الأصل الأسيوى. ونرى الديک ممثلا على جدران مقبرة بتوزيرس بتونة الجبل کأحد القرابين المقدمة للمتوفي، بينما وجد عدد کبير من التماثيل الفخارية الصغيرة تمثل الديک واستخدمت کلعب للأطفال في العصر البطلمي، أما بالنسبة للديانة ، فقد کان الديک رمزا هاما للآلهة الکبرى التي ارتبطت عبادتها بالشمس مثل الإله ميثرا عند الفرس والإله أبوللو وهيليوس عند اليونايين، وفي مصر أصبح الديک رمزا للإله رع وحربوقراط وسرابيس وايزيس وجميعها آلهة کبرى ارتبطت بعبادة الشمس، ولم يقف دور الديک في الديانة المصرية على کونه رمزا للآلهة الکبرى فقط، بل أن الديک أصبح له عبادة خاصة به متجسدة في الآله أبراسکس الذي مثل في شکل خرافي عبارة عن جسم انسان برأس ديک والجزء السفلي منه ينتهي في شکل ثعابين بدلا من رجلين ، وظهر بشکل واضح على عدد کبير ومن التمائم السحرية، ظهرت هذه العبادة في العصر الروماني، وبالتحديد في القرن الثاني الميلادي على يد بأسيليدس في الأسکندرية، ومنها انتشرت تلک العبادة في العالم الروماني ويقوم البحث بالترکيز على نقطتين : الأولى تتمثل في الدور البارز الذي لعبه الديک في الديانة في مصر ولا سيما في العصر الروماني والوقوف على أسباب اعتباره رمزا لآلهة بعينها ومظاهر ذلک ، أما النقطة الثانية من البحث فهي ترکز على عبادة الإله الديک أبراسکس ، الإله المصري الأصل الذي ظهر في العصر الروماني ومعرفة أهميته ووظائفه ومدى ارتباطه بالسحر وبالآلهة المصرية الأخرى في تلک الفترة.}, keywords_ar = {}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_146963.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_146963_705e182169ab30a545e0dc632d7e3d2b.pdf} }