@article { author = {Bayoumy, tarneem}, title = {Some Remarks on the iSd tree, the Sacred tree of Heliopolis}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {1-16}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.35733.1043}, abstract = {According to Ancient Egyptian myths, in Heliopolitan theology, it was in Heliopolis that the god Atum created the world, and the ancient group of the nine gods known as the Ennead were worshipped there. Heliopolis was the main cult center of the sun god Ra who took the leader role in the Ennead of Heliopolis as early as the 5th dynasty. In Heliopolis the cult of stone symbols and sacred animals was known as the bnbn, iwn pillar, the bnw, Mnevis bull and mongoose. Another important symbol of Heliopolis was a sacred Persea tree called iSd. The iSd tree supplemented the cult of stone symbols and sacred animals and became a very important sacred symbol that exceeded the borders of Heliopolis to become a central subject which contained the keys to divine order. The tree appeared in coronation scenes and scenes related to the Hb- festival, in the Book of the dead, besides its importance as a fruit, leaves and flowers. This paper aims at investigating the importance of the iSd tree and its appearance in scenes and texts. This paper begins with an introduction of the importance of the city of Heliopolis and the origin of the iSd tree, then focuses on the practical use of the tree, as well as its religious and spiritual importance. The study ends with a main conclusion.}, keywords = {Heliopolis,iSd tree,ancient Egypt}, title_ar = {بعض الملاحظات عن شجرة الأیشد، الشجرة المقدسة فی هلیوبولیس}, abstract_ar = {وفقا للأساطیر المصریة القدیمة، فإن آلة الخلق أتوم- طبقا لنظریة هلیوبولیس هو الذی خلق الکون وکون مجموعة تاسوع الآلهة التی کان یتم عبادتها فی هذه المدینة. کانت مدینة هلیوبولیس هی مرکز عبادة الشمس حیث قام الإله رع بالدور القیادی للتاسوع منذ عصر الأسرة الخامسة. کان هناک الکثیر من الرموز الدینیة المقدسة فی المدینة مثل البنبن، عامود ایون، طائر البنو والثور منیفس. من الرموز الهامة أیضا لهلیوبولیس الشجرة المقدسة الأیشد التی حلت محل کل الرموز الأخرى وتعدت حدود المدینة لیصبح لها دور رئیسی یحتوی على مفاتیح النظام الکونی الإلهی. ظهرت هذه الشجرة فی مناظر التتویج، فی مناظر لها اتصال باحتفال الحب سد کما ظهرت فی کتاب الموتى بجانب الأهمیة کثمار، أوراق وزهور. تبدأ الدراسة بمقدمة عامة عن مدینة هلیوبولیس المرکز الرئیسی لهذة الشجرة ثم ترکز الدراسة على الأهمیة العملیة، الدینیة والروحیة لها، وتنتهی الدراسة بالخاتمة.}, keywords_ar = {شجرة الأيشد,هليوبوليس,مصر القديمة}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_105564.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_105564_434921b06f3f18186461841b0d6e7350.pdf} } @article { author = {Abdelhamid, Manal}, title = {Using 3D Hologram Technology (3DHT) in the Distance Learning Program to Enhance the Professional Skills of Tour Guidance Undergraduate Students}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {17-34}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.109878}, abstract = {Vocational training is the cornerstone of many industries especially those that depend mainly on the human element like tourism. The tour guide is considered one of the most vital employees in tourism. Depending on his performance and interaction with the tourists, the destination image is positively or negatively formed. Accordingly, it is necessary to pay great attention to tour guides’ education and training through formal specialized institutes to enhance the professional skills of tour guides. The training of the tour guidance undergraduate students is usually carried out through field trips in the monumental sites and museums in order to gain professional experience. However, because of the recent COVID19 Pandemic that resulted in full-scale quarantine, it became necessary to search for another technological approach through distance learning educational platform to achieve the educational objectives of the training courses. The recent study’s aim is to detect the possibility of using 3DHT in distance learning programs to reinforce the professional skills of students and achieve the maximum benefits for them beside considering this innovative method as an alternative approach of education that can be adopted in similar circumstances.}, keywords = {Hologram Technology,distance learning,Skills,Tour guidance,Undergraduate Students}, title_ar = {استخدام تقنیة الهولوجرام ثلاثیة الأبعاد فی برنامج التعلم عن بعد لتعزیز المهارات المهنیة لطلاب الإرشاد السیاحی}, abstract_ar = {التدریب المهنی هو حجر الزاویة فی العدید من الصناعات وخاصة تلک التی تعتمد بشکل رئیسی على العنصر البشری مثل السیاحة. یعتبر المرشد السیاحی من أهم العاملین فی مجال السیاحة ، ووفقا لأدائه وتفاعله مع السیاح تتکون صورة الوجهة بشکل إیجابی أو سلبی. وبناء على ذلک، کان من الضروری إعطاء اهتمام کبیر لتعلیم المرشد السیاحی وتدریبه من خلال معاهد متخصصة رسمیة لتعزیز المهارات المهنیة للمرشدین السیاحیین. وعادة ما یتم تدریب طلاب الإرشاد السیاحی بمرحلة البکالوریوس من خلال الرحلات المیدانیة فی المواقع الأثریة والمتاحف کفرصة لاکتساب الخبرة المهنیة، إلا أنه فى الظروف الحالیة من الحجر الصحى الکامل نتیجة جائحة الکورونا، أصبح من الضرورى البحث عن نهج تکنولوجی آخر من خلال منصة التعلیم عن بعد لتحقیق الأهداف التعلیمیة للمحاضرات التدریبیة. وتهدف هذه الدراسة إلى تحدید مدى إمکانیة استخدام تکنولوجیا الهولوجرام ثلاثیة الأبعاد لتعزیز المهارات المهنیة لطلاب الإرشاد السیاحى، واعتبار هذه الطریقة المبتکرة کمنهج بدیل للتعلیم والذى یمکن استخدامه فى الظروف المماثلة .}, keywords_ar = {تکنولوجيا الهولوجرام,الدراسة عن بعد,مهارات,الإرشاد السياحي,طلاب المرحلة الجامعية}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_109878.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_109878_d6556a42ed3136e7ce68c55dbaf83756.pdf} } @article { author = {Hosny, May}, title = {Light, Darkness and Shadow in ancient Egypt}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {35-49}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.40136.1064}, abstract = {In ancient Egypt there were different natural elements which affected the various aspects of their life. As the ancient Egyptians were good observers of nature, they realized all the natural phenomena as well as the natural elements surrounding them and provided each with secular and religious significances. Among these elements were light, darkness which created the shadow and the image. These elements reflected a great role on the ancient Egyptians daily life, underworld and even their afterlife. The article will deal with the different words of light, darkness, and shadow. It will emphasize how the light dispelled the darkness in the daily life as well as the afterlife. Moreover, it will cover the shadow which was created from the merging between the light and darkness. All these elements affected the cycle of the life of the ancient Egyptians. Furthermore, they believed in the importance of the image to ensure resurrection and eternal life.}, keywords = {Light,darkness,shadow,Image,Sun}, title_ar = {الضوء والظلام والظل فی مصر القدیمة}, abstract_ar = {فی مصر القدیمة کانت هناک عناصر طبیعیة مختلفة أثرت فی مختلف جوانب حیاة المصریین القدماء. ونظرًا لأنهم کانوا مراقبون جیدون للطبیعة، فقد أدرکوا جمیع الظواهر الطبیعیة بالإضافة إلى العناصر الطبیعیة المحیطة بهم وزودوا کل منها بدلالات علمانیة ودینیة. من بین هذه العناصر کان الضوء والظلام اللذان خلقا الظل والصورة. ولعبت هذه العناصر دورًا کبیرًا فی حیاة المصریین القدماء الیومیة وفی العالم السفلی وحتى فی حیاتهم الآخرة. المقال سیتناول الکلمات المختلفة للنور والظلام والظل، وسوف یؤکد کیف بدد النور الظلام فی الحیاة الیومیة وکذلک الآخرة. بالإضافة إلى تناول الظل الذی نشأ من اندماج النور والظلام کل هذه العناصر التی أثرت على دورة حیاة قدماء المصریین. هذا بالإضافة إلى أنهم آمنوا بأهمیة الصورة لضمان البعث والحیاة الأبدیة. المقالة توضح عناصر الضوء الطبیعیة وأهمیتها بالنسبة للمصرى القدیم فى النواحى الدینیه والدنیاویة وترکز على أهمیة الضوء فى حیاة المصرى القدیم. کما أظهرت المقاله العلاقة بین الضوء والظلام وکیفیة إظهار الظل. وأوضحت أهمیة التصویر والتماثیل لدى المصرى القدیم.}, keywords_ar = {الضوء,الظلام,الشمس,الظل,الصور}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_115880.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_115880_49fc501ec7db47e796493218456e8189.pdf} } @article { author = {Hamdy Ayad, Tamer and A. Moustafa, Mohamed and Khan, Mahmood}, title = {THE FUTURE OF TOURISM POST COVID-19 PANDEMIC: FROM THE EGYPTIAN TOUR OPERATORS' PERSPECTIVES}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {50-64}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.40875.1069}, abstract = {The Covid-19 pandemic is the worst crisis the international tourism sector is facing, and UNWTO has revised its 2020 forecast. Full closure of borders led to a collapse in international tourism to Egypt with a loss in GDP and employment. UNWTO affirms that tourism will recover, but it won't be the same as before, which presents a gap to be filled. This paper aims to identify the changes in tourism industry components post COVID-19 pandemic as perceived by Egyptian Tour Operators. Survey data using questionnaires were collected from 373 employees. The results show that tourism will be more domestic, face mask and social distancing will become the new norm, tourist will choose hotels with an effective hygiene system, and health-check will be a must to enter airports and airplanes, which present a significant contribution to the understanding of the future of the tourism industry by policymakers, stakeholders and tourism researchers.}, keywords = {COVID-19 pandemic,Egyptian tour operators,Tourism demand,Impact of COVID-19,Post COVID-19 changes}, title_ar = {مستقبل السیاحة بعد جائحة کوفید-19: من وجهة نظر منظمی الرحلات المصریین}, abstract_ar = {تعد جائحة کوفید-19 هی أسوأ أزمة یواجهها قطاع السیاحة فی تاریخ السیاحة الدولیة. فقد عدلت منظمة السیاحة العالمیة توقعاتها لعام 2020، والتی تظهر خسارة 67 ملیون سائح وافد، و80 ملیار دولار أمریکی فی الإیرادات، و100.8 ملیون وظیفة. أدى الإغلاق الکامل للحدود إلى انهیار السیاحة الدولیة إلى مصر مع خسارة فی الناتج المحلی الإجمالی وفرص العمل. تؤکد منظمة السیاحة العالمیة أن السیاحة لدیها القدرة على الانتعاش، لکنها لن تکون کما کانت من قبل، وهذا یمثل فجوة یجب سدها، وهی کیف یمکن استئناف الأنشطة السیاحیة فی المستقبل. تهدف هذه الورقة إلى تحدید التغییرات فی مکونات صناعة السیاحة وتوقعات الطلب على السیاحة الدولیة لمصر بعد جائحة کوفید-19 کما یتصورها منظمو الرحلات السیاحیة المصریون. تم جمع بیانات المسح باستخدام استبانة مغلقة من ٣٧٣ موظفًا فی منظمی الرحلات السیاحیة فی مصر. تم تحلیل البیانات بمساعدة الحزمة الإحصائیة SPSS. تظهر النتائج أن السیاحة ستکون أکثر محلیة، وسیصبح أقنعة الوجه والتباعد الاجتماعی هو المعیار الجدید، وسیختار السائح الفنادق ذات نظام النظافة الفعال، وسیکون الفحص الصحی أمرًا ضروریًا لدخول المطارات والطائرات، والتی تقدم مساهمة کبیرة لفهم مستقبل صناعة السیاحة من قبل صانعی السیاسات وأصحاب المصلحة والباحثین فی مجال السیاحة.}, keywords_ar = {جائحة کوفيد-19,منظمي الرحلات السياحية المصرية,الطلب السياحي,تأثير کوفيد,19,التغييرات بعد کوفيد-19}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_112599.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_112599_8cb65e38b39f4863241609d52be54361.pdf} } @article { author = {S. El-Sherif, Nashwa and Afifi, Galal}, title = {City tourism as a key driver for sustainable development in Cairo Metropolitan: Challenges and opportunities}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {65-77}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.35716.1042}, abstract = {City tourism has increasingly become a dominant trend in many destinations worldwide. Due to its various benefits across the cities and beyond, many countries have targeted enhancing the tourism profiles of their major cities and/or metropolises to develop them into global tourism destinations. Moreover, many tourism academics and practitioners have contributed to our understanding of the concept and benefits of city tourism on local communities. Nevertheless, most of the available literature to date is based on the experience of cities and metropolises in the developed world, while little attention has been given to this domain in the developing countries. This article aims to investigate the challenges and opportunities of city tourism as a key driver for sustainable development in Egypt with particular emphasis on Cairo Metropolitan area as an urban destination suitable for both long and short breaks. The study depended on both primary and secondary data sources and encompassed two methods of qualitative data collection: observation and interviews.  The study concludes by developing a conceptual framework for boosting Cairo Metropolitan into a global tourism city and giving a number of recommendations on how to enhance the tourism profile of urban destinations for the welfare of local communities. }, keywords = {tourism,cities,Metropolises,Breaks,Development,Sustainability}, title_ar = {سیاحة المدن کمحفز للتنمیة فی مدینة القاهرة}, abstract_ar = {أصبحت سیاحة المدن اتجاهاً مهیمناً وذلک على نحو متزاید فی العدید من الوجهات السیاحیة حول العالم، وذلک نظراً لفوائدها المختلفة سواءً للمدینة السیاحیة ذاتها أو للدولة ککل. وعلیه، فقد سعت العدید من المقاصد السیاحیة إلى تعزیز الإمکانیات السیاحیة لمدنها الرئیسیة وذلک بهدف تطویرها لتصبح وجهات سیاحیة متکاملة قادرة على جذب وخدمة السیاحة بشقیها الدولی والداخلی. علاوة على ذلک فقد ساهم الجهد البحثی للعدید من الأکادیمیین والخبراء السیاحیین فی فهمنا لمفهوم وفوائد سیاحة المدن على المجتمعات المحلیة. ومع ذلک، فإن معظم المؤلفات المتاحة حتى الآن تستند على دراسات تمت لمدن وعواصم فی العالم المتقدم، بینما لم یتحقق الاهتمام ذاته لدراسة هذا الجانب فی الدول النامیة. وعلیه تهدف هذه المقالة إلى دراسة تحدیات وفرص سیاحة المدن کمحرک رئیسی للتنمیة فی مصر مع الترکیز بشکل خاص على منطقة القاهرة الحضریة کوجهة مناسبة للإجازات الطویلة والقصیرة. وقد اعتمدت الدراسة على مصادر البیانات الأولیة والثانویة واشتملت على طریقتین لجمع البیانات النوعیة: الملاحظة والمقابلات. واختتمت الدراسة بوضع عدد من التوصیات حول کیفیة تعزیز مکانة مدینة القاهرة کوجهة سیاحیة ممیزة.}, keywords_ar = {السياحة,المدن,المدن الکبرى,الإجازات القصيرة,التنمية المستدامة}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_108915.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_108915_c04b824753b001941909f827252ae8a7.pdf} } @article { author = {ALOTAIBI, EID}, title = {Application of Machine Learning in the Hotel Industry: A Critical Review}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {78-96}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.38784.1060}, abstract = {Study purpose – The hotel industry like any other industry is witnessing a change due to information and communication technology. However, this change is quite slow. Many researchers in recent time have garnered interest in exploring and implementing the new technologies of artificial intelligence and machine learning in the hotel industry. Therefore, the purpose of this study is to give insights on the role of ML and its integrated technologies in the hotel industry. Design/Methodology/Approach – The study has critically reviewed articles published from 2010 to 2020. To achieve the research objective, the study seeks to answer three main research questions related to the existing literature; RQ1: Where does the hotel industry implement machine learning? RQ2: What are the machine learning techniques used in the hotel industry? RQ3: Which countries are using machine learning in the hotel industry? Findings – The study found that machine learning is helpful in demand forecasting, price forecasting, booking cancellation prediction, financial efficiency, and work efficiency. The machine learning algorithms outperform in the forecast accuracy against the statistical models. The countries at the forefront in machine learning technologies are China and USA. The other countries should take the cue from them and implement machine learning in their hotels Originality of the research – This research conducts exploratory analysis to identify the extent of scientific community knowledge and awareness on machine learning in the hotel industry. To the best of the authors’ knowledge, no prior researcher has conducted a similar study specifically in the hotel industry.}, keywords = {Hotel Industry,Machine Learning,artificial intelligence,Deep learning,Hotel management}, title_ar = {تطبیق التعلم الآلی فی صناعة الفنادق: مراجعة نقدیة}, abstract_ar = {تشهد صناعة الفنادق تغییرًا کبیراً بسبب تکنولوجیا المعلومات والاتصالات، حالها فی ذلک حال باقی الصناعات. ومع ذلک، فإن هذا التغییر لیس سریعاً. وعلیه فقد أولى عدد من الباحثین فی الآونة الأخیرة اهتمامًا بالغاً لاستکشاف وتنفیذ التقنیات الجدیدة المتعلقة بالذکاء الاصطناعی والتعلم الآلی فی صناعة الفنادق. ولذا، فإن هذه الدراسة تسعى للإجابة على ثلاثة أسئلة بحثیة رئیسیة بناءً على الأبحاث الجدیدة فی قطاع الفنادق: س1: أین تنفذ صناعة الفنادق التعلم الآلی؟ س 2: ما هی تقنیات التعلم الآلی المستخدمة فی صناعة الفنادق؟ س 3: ما هی الدول التی تستخدم التعلم الآلی فی صناعة الفنادق؟، وبناءً على البحث والتقصی فی الدراسات السابقة، فقد خلصت الدراسة الحالیة إلى أن التعلم الآلی مفید فی التنبؤ بالطلب والتنبؤ بالأسعار والتنبؤ بإلغاء الحجوزات والأداء المالی للفنادق، وبالتالی کفاءة العمل. حیث تتفوق خوارزمیات التعلم الآلی فی دقة التنبؤ مقارنة بالنماذج الإحصائیة التقلیدیة. ویتضح من الدراسات والتجارب السابقة أن الدولتین اللتین تتصدران تقنیات التعلم الآلی هما الصین والولایات المتحدة الأمریکیة. وتکمن أهمیة هذه الدراسة فی أنها دراسة مقارنة تعتمد على التحلیل الاستکشافی بهدف تحدید مدى معرفة المجتمع العلمی ووعیه بالتعلم الآلی فی صناعة الفنادق.}, keywords_ar = {صناعة الفندقة,التعلم الآلي,الذکاء الاصطناعي,التعلم العميق,إدارة الفنادق}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_108732.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_108732_19b7e16e7240aa896469ddc21fcc46bf.pdf} } @article { author = {Khalil, Noha and Kozmal, Hany}, title = {The Role of Heritage Hotels in the Development of Creative Cultural Tourism: The case study of Egypt}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {97-133}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.40470.1065}, abstract = {There is a growing interest in destinations for seeking several ways to make themselves more attractive and competitive and creative cultural tourism can achieve it. The heritage hotel industry has become more popular in the world and premised to give its guests the ideal atmosphere and motivate them to experience the authentic culture of the destination in a creative way during their stay. The study examines the nature of heritage hotels and their creative activities. This exploratory study aims to provide a basis for understanding and management of the role of heritage hotels in the development of creative cultural tourism. The methodology of "case study" was used, and data were collected using a questionnaire addressed to four and five-star heritage hotels' department managers, supervisors, and employees, and the collected data were analyzed using SPSS version 20.0. The results indicated that Egyptian heritage hotels are able to enrich local culture by giving their guest the chance to interact with local community through their creative activities. The creativity guideline for heritage hotels has been presented and conclusions and recommendations are given in the framework of the circumstances of the case.}, keywords = {Heritage hotels,creative activities,Creative cultural tourism}, title_ar = {دور الفنادق التراثیة فی تنمیة السیاحة الثقافیة الإبداعیة: دراسة حالة مصر}, abstract_ar = {لقد أصبح هناک اهتمام متزاید لدى المقاصد السیاحیة نحو البحث عن طرق متعددة من أجل أن تصبح أکثر تنافسیة، وجاذبیة، ویمکن للسیاحة الثقافیة الإبداعیة أن تحقق ذلک. وقد أصبحت صناعة الفنادق التراثیة أکثر شعبیة فی العالم، وتهدف إلى منح ضیوفها الأجواء المثالیة، وتحفیزهم على خوض تجربة أصیلة لثقافة المقصد بطریقة إبداعیة خلال فترة إقامتهم. تبحث الدراسة فی طبیعة الفنادق التراثیة، وأنشطتها الإبداعیة. وتهدف هذه الدراسة الاستکشافیة إلى توفیر أساس لفهم وإدارة دور الفنادق التراثیة فی تطویر السیاحة الثقافیة الإبداعیة. وقد تم استخدام منهجیة "دراسة الحالة"، کما تم جمع البیانات باستخدام استبیان موجه إلى مدیری ومشرفی وموظفی الفنادق التراثیة ذات الأربعة و الخمسة نجوم،  کما تم تحلیل البیانات المجمعة باستخدام SPSS الإصدار 20.0. أشارت النتائج إلى أن الفنادق التراثیة المصریة قادرة على إثراء الثقافة المحلیة من خلال منح ضیوفها فرصة للتفاعل مع المجتمع المحلی عبر أنشطتها الإبداعیة. کما تم تقدیم دلیل إبداعی للفنادق التراثیة، بالإضافة إلى وضع خاتمة وتوصیات فی إطار ظروف الحالة.}, keywords_ar = {الفنادق التراثية,الأنشطة الإبداعية,السياحة الثقافية الإبداعية}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_113039.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_113039_4968279abfdd96230b6fee8608448ed7.pdf} } @article { author = {Helmy, Nahla and Magdi Zaki, Michael}, title = {Career Development Programs in Greater Cairo Three-Star Hotels}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {134-163}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.36205.1048}, abstract = {Career development is regarded as one of the main processes of human resources management in the hospitality industry that requires planned programs with systematic procedures. A pilot study has been implemented and reached a conclusion that most of the three-star hotels in Greater Cairo have no career development programs. Then, the research aims at evaluating the overall situation of the career development process in Greater Cairo three-star hotels, identifying the main problems facing the implementation of such programs, and finally providing constructive recommendations for supporting career development programs. The research has chosen 15 three-star hotels in Greater Cairo as the sample of the study, representing 42.85% of the total number of Greater Cairo three-star hotels. The research has utilized a questionnaire distributed among 45 managers as 3 managers per hotel. Another questionnaire has been disseminated among 450 employees working in the visited hotels and the total number of valid answered questionnaires reached 379 representing 84.2% of the distributed ones. Research results demonstrated that there is no full staff awareness about hotel career pathways in their hotels with no career plan and reliable criteria for staff promotion, the fact that leads to employees’ job-dissatisfaction. It is recommended to launch an awareness campaign for hotels’ staff about career development significance and provide training courses for HR staff concerning the procedures of the career development process. Academics and researchers should assist in preparing benchmarking studies that could support career development programs in hotels.}, keywords = {Career Development,Career Development Programs,Greater Cairo,three-star hotels}, title_ar = {برامج التطور الوظیفی فی الفنادق الثلاثة نجوم بالقاهرة الکبرى}, abstract_ar = {یعتبر التطور الوظیفی من البرامج الضروریة لتنفیذ ودعم الخطط المهنیة للعاملین داخل مؤسسات الضیافة. یتطلب برنامج التطور الوظیفی إعداد خطط للمسار الوظیفی للعاملین وتطبیقها من خلال إجراءات مدروسة ومنظمة. یهدف البحث إلى التقییم الشامل للوضع الحالی لعملیة التطور الوظیفی وترقیة العاملین والتعرف على المشکلات التی تقف عائقاَ ضد تطبیق برامج التطور الوظیفی واقتراح التوصیات اللازمة لدعم البرنامج.  تم اختیار 15 فندقاَ للبحث وهی تمثل 42.85% من إجمالی عدد الفنادق الثلاثة نجوم بالقاهرة الکبرى. وقد استعان البحث باستبیان تم توزیعه على عدد 45 مدیرا واستبیان آخر للعاملین تم توزیعه على عدد 450 عاملا بوظائف تشغیلیة بفنادق العینة وتم استلام عدد 379 استمارة صالحة البیانات. وتوصلت نتائج البحث إلى عدم وجود وعی کاف لدى العاملین بأهمیة المسارات الوظیفیة فی ظل عدم وجود جلسات توعیة للعاملین عن التطور الوظیفی مما أدى إلى ضعف حماس العاملین وعدم تحفیزهم للترقی وعدم الرضاء الوظیفی. وقد اقترحت الدراسات بعض التوصیات مثل أهمیة عمل دراسات مقارنة مع الفنادق التی تطبق برامج التطور الوظیفی بنجاح ووضع مقاییس لخطط التطور الوظیفی ومعاییر ترقی العاملین.}, keywords_ar = {برامج التطور الوظيفي,التطور الوظيفي,الفنادق الثلاث نجوم,القاهرة الکبرى}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_112584.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_112584_670404350348350279ddd25cee796d89.pdf} } @article { author = {Abed, Mohamed}, title = {Assessing the Performance of Managing and Following-up Online Hotels’ Guests Reviews}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {164-176}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.35177.1041}, abstract = {Purpose –Word of mouth (WOM) is considered among the most powerful source of information that affect consumers’ purchasing decisions in the hotel industry. The importance of this effect growing because of the hospitality nature, those services are difficult to evaluate before consumption. The digitization of WOM and its spread on a large scale make it easier to track opinions about the services offered, which is more likely to have more credibility among consumers. Handling and responding to guest comments and reviews especially negative one is a very important in affecting the purchasing decision of the potential consumers. The purpose of this study is to investigate how managing customers’ online reviews affect hotel performance and customers retention of some four stars hotels in Red Sea, Egypt. Design/methodology/approach– the data was collected through a semi-structured interview addressed to Director of Sales and Marketing and another questionnaire addressed to a sample of customers who lately visited the Red Sea. Research limitations/implications– The research focused on a sample of the four stars resort hotel's in Red Sea, Egypt. }, keywords = {social media platforms,Online Reviews,Negative comments,Hotel Performance,Handling Guest Complaints}, title_ar = {تقییم أداء إدارة ومتابعة آراء نزلاء الفنادق على مواقع الإنترنت}, abstract_ar = {تُصنف الکلمة الشفهیة (WOM) کواحدة من أهم مصادر المعلومات التی تؤثر على قرار شراء المستهلک فی صناعة الضیافة والسیاحة. ظهرت أهمیة هذا التأثیر بسبب طبیعة هذه الصناعة بمنتجاتها غیر الملموسة التی یصعب تقییمها قبل استهلاک النزلاء لخدمات الفندق. عندما تصبح WOM رقمیة، فإن الطبیعة الواسعة النطاق، المجهولة، سریعة الزوال للإنترنت تحفز طرقًا جدیدة لالتقاط وتحلیل وتفسیر وإدارة آراء العملاء عبر الإنترنت. الغرض من هذه الورقة هو التحقیق فی کیفیة تأثیر إدارة مراجعات العملاء عبر الإنترنت على أداء الفنادق والاحتفاظ بالعملاء لبعض فنادق الأربعة نجوم فی البحر الأحمر بمصر. جمعت البیانات من خلال استبیان شبه موجه إلى بعض مدیرى المبیعات والتسویق، کذلک بعض مدیرى إدارات تکنولوجیا المعلومات. کما تم استخدام استبیان موجه إلى عینة من النزلاء الذین زاروا فنادق أربعة نجوم بمنطقة البحر الأحمر مؤخرًا. ومن أهم النتائج التى توصلت إلیها الدراسة: أن الاعتذار وحده غیر کاف فی معظم الحالات، بل یجب أن یقترن بسیاسة مرنة حتی یتسنى للمنشأة أن تلبی احتیاجات النزلاء. کما توصی الدراسة بتصمیم وتطویر برنامج خاص للتعامل مع الشکاوى، حیث إن آراء معظم النزلاء "بأن عدم/التأخیر فی الرد" یٌعدا أکثر ردود الفعل التی تٌعتبر غیر فعالة.}, keywords_ar = {مواقع التواصل الاجتماعي,أراء العملاء علي الانترنت,الآراء السلبية,أداء الفنادق,ولاء العملاء}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_106498.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_106498_533b1a1a7356db9dfe0c60e0d75822fd.pdf} } @article { author = {Soliman, Shimaa}, title = {Food Waste Management: Exploratory Study of Egyptians chefs}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {177-198}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.34793.1040}, abstract = {Food waste has recently become one of the most common problems facing the hospitality sector. Food waste in the kitchen represents the largest waste stream in a full-service hotel and approximately four to ten percent of food purchased by restaurants becomes kitchen loss, both edible and inedible. It is, however, food waste in the hospitality sector that has been excluded from attention. This study provides critical literature of kitchen food waste according to chefs’ viewpoint in Alexandria Governorate -Egypt hotels. The study aims to evaluate practices implemented in kitchens; moreover, increase awareness among kitchen staff with the dangers of excessive food waste. The study also discusses the application of smart food waste management systems in kitchens and finally, recommends some effective practices for effect food waste reduction. In order to achieve these objectives, 300 questionnaire forms are distributed separately and by mail to professional kitchen staff in all types of hotels. The returned and valid forms were (253) forms with a percentage rate (84.3%). Data were described using mean, standard deviation, Pearson coefficient correlation, Spearman coefficient. The study highlights the lack of awareness among kitchen staff towards food waste issues, due to which management actions were taken by the managers.}, keywords = {Food waste management,Organic waste,Sustainability,Edible food waste}, title_ar = {إدارة المخلفات الغذائیة: دراسة استکشافیة للطهاة المصریین}, abstract_ar = {لقد أصبح تولید کمیات کبیرة من مخلفات الطعام فی الأونة الأخیرة من أکثر المشکلات التی تواجه قطاع الضیافة. حیث تعتبر المطابخ  أکبر مصدر تدفق للمخلفات فی الفنادق وحوالی أربعة إلی عشرة بالمائه من الطعام الذی یتم شراؤه فی المطاعم یصبح فاقد فی المطابخ، سواء کان صالحا للأکل أم غیر صالح، ومع ذلک فإن موضوع إدارة مخلفات الطعام فی قطاع الضیافة لم یحظی باﻹهتمام الکافی. وقد استعراض البحث الدراسات والأبحاث المتعلقة بإدارة مخلفات الطعام فی المطابخ من وجهة نظر الطهاة بفنادق محافظة الإسکندریة بمصر. الهدف الرئیسی من هذه الدراسة هو تقییم الممارسات المتبعه فی المطابخ وزیادة وعی العاملین بکیفیة الحد من إهدار الأغذیة، فضلا عن أن البحث یناقش تطبیق نظم إدارة مخلفات الطعام الذکیة فی المطابخ. ولتحقیق هذه الأهداف فقد تم توزیع (300) استمارة استبیان إلی موظفی المطابخ فی جمیع الفنادق، وکان عدد الاستمارات الصالحة (253) استمارة بنسبة 84.3%. وتم وصف البیانات باستخدام المتوسط والانحراف المعیاری وارتباط معامل بیرسون وسبیرمان. وقد أظهرت النتائج انخفاضا فی وعی العاملین بالمطابخ بأهمیة تقلیل حجم المخلفات الغذائیة الذی کان ناتجا عن ضعف فی تطبیق اﻹجراءات التی من شأنها الحد من اﻹهدار فی المخلفات الغذائیة وقد أوصت الدراسة ببعض الممارسات الفعالة فی تخفیض حجم المخلفات الغذائیة فی المطابخ.}, keywords_ar = {إدارة مخلفات الطعام,المخلفات العضوية,الاستدامة,مخلفات الطعام الصالحة للأکل}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_112595.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_112595_5366c3307c126051810b31bac13df065.pdf} } @article { author = {Soliman, Sameh and Hasanein, Ahmed}, title = {Impact of Organizational Culture on Organizational Citizenship Behavior in Hotels: The Mediating Role of Affective Commitment}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {199-209}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.31533.1036}, abstract = { Organizational culture (OC) has emerged as one of the foremost themes in management studies and organizational behavior over the past three decades. This research aims to measure the impact of OC on organizational citizenship behavior (OCB) in a sample of five-star hotels. It also examines the mediating role of affective commitment (AC) in the relationship between OC and OCB. For this purpose, online questionnaire was adopted with a random sample of employees in the investigated hotels. A number of 400 forms was distributed, among them 331 forms (83%) were completed and valid for analysis. The research hypotheses tested through multiple regressions analysis and the mediating effect was tested using Sobel z test. The results showed that OC positively affect OCB. Furthermore, AC partially mediates the relationship between OC and OCB. Based on the results it is recommended that hotel managers should pay special attention when choosing their employees specially who have OCB attributes in their personality because this will affect job outcomes.}, keywords = {Organizational culture,organizational citizenship behavior,affective commitment,Employees Behaviors}, title_ar = {تأثیر الثقافة التنظیمیة على سلوک المواطنة التنظیمیة فی الفنادق: الالتزام العاطفی کدور وسیط}, abstract_ar = {برزت الثقافة التنظیمیة کواحدة من أهم الموضوعات فی الدراسات الإداریة والسلوک التنظیمی على مدى العقود الثلاثة الماضیة. یهدف هذا البحث إلى قیاس تأثیر الثقافة التنظیمیة على سلوک المواطنة التنظیمیة فی عینة من فنادق الخمسة نجوم، کما یفحص الدور الوسیط للالتزام العاطفی فی العلاقة بین الثقافة التنظیمیة وسلوک المواطنة التنظیمیة. لتحقیق هذا الهدف، تم استخدام استبیان عبر الإنترنت مع عینة عشوائیة من الموظفین فی الفنادق عینة البحث. تم توزیع عدد 400 استمارة من بینها 331 استمارة (83٪) تم استکمالها وصالحة للتحلیل. أظهرت النتائج أن الثقافة التنظیمیة لها تأثیر إیجابی على سلوک المواطنة التنظیمیة. بناءً على النتائج ، تم التوصیة بأن یولی مدیروا الفنادق اهتمامًا خاصًا عند اختیار موظفیهم خاصةً الذین لدیهم سمات سلوک المواطنة التنظیمیة فی شخصیتهم لأن هذا سیؤثر على نتائج العمل.}, keywords_ar = {الثقافة التنظيمية,سلوک المواطنة التنظيمية,الالتزام العاطفي}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_109872.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_109872_578ddb151fac480d995c2fbe1dd94625.pdf} } @article { author = {A. Al Falah, Khaled}, title = {Factors affecting quality culture in Al Ahsa’ Hotels}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {210-223}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.40073.1063}, abstract = { Quality movement emerged as revolutionary approach and philosophy in management which continuously search for needs and requirements of customers and try to incorporate them in organization systems, policies and procedures on an ongoing basis. Therefore, many companies around the world adopt the techniques and principles of that momentum. However, there is a dearth of knowledge regarding requirements of such direction in developing countries such as Saudi Arabia.  The majority of research done in this area was conducted in different areas of the world, especially western countries. Little empirical research was done in developing countries that investigate the requirements to enhance the culture base for the quality to grow.  Accordingly, this study tries to tackle this issue by investigating the existence of seven requirements of Total quality management adoption in the hotel industry in Saudi Arabia. To achieve its objectives, the study utilized a survey among mangers in selected five star hotels in the eastern region in Saudi Arabia. Results revealed that quality awareness is high in the selected hotels. Moreover, there are high levels of top management commitment to quality and focus on satisfying customer needs of the services provided by the hotels. The results obtained from this study have implications for managers and researchers.}, keywords = {Hotel Industry,Total Quality Management,Quality Management,Service Sector,Hospitality management,Saudi Arabia}, title_ar = {العوامل المؤثرة فی ثقافة الجودة فی بعض فنادق الأحساء}, abstract_ar = {تواجه منظمات الأعمال الیوم بیئة شدیدة التذبذب وتقلبات خاصة فی صناعة الفنادق. وهذا یتطلب من هذه المنظمات الترکیز بشکل کبیر على الجودة من خلال تبنی ممارسات إدارة الجودة الشاملة. ومع ذلک، من الصعب للغایة تطبیق مبادئ إدارة الجودة الشاملة ما لم تکن هناک بیئة صحیة فی هذه المنظمات تسهل اعتمادها. تبحث هذه الدراسة فی جاهزیة فنادق مختارة فی المملکة العربیة السعودیة لاعتماد إدارة الجودة الشاملة. تشیر الدراسة إلى أن هناک أدلة قویة على وعی المدیرین وإعدادهم لاعتماد إدارة الجودة الشاملة کما هو موضح من جوانب مختلفة من المتغیرات الهیکلیة ومتغیرات النظام. ومع ذلک ، تکشف الدراسة أیضًا أن هناک مجالات أخرى تحتاج إلى تحسین مثل التدریب والعمل الجماعی. وتشیر نتائج هذه الدراسة إلى أن مدیری الفنادق السعودیین یحتاجون إلى بذل المزید من الجهد لإعداد مؤسساتهم لتبنی مبادئ وتقنیات الجودة الشاملة. على وجه الخصوص، یحتاجون إلى الترکیز بشکل أکبر على تصمیم برامج التدریب فی مجالات إدارة الجودة الشاملة المناسبة لصناعة الضیافة. یمکن لهذه البرامج أن تمکن الموظفین والمدیرین من تحدیث معارفهم ومهاراتهم المهنیة التی تساعدهم على تطبیق تقنیات تحسین الجودة الحالیة لصالحهم وشرکاتهم. علاوة على ذلک، یحتاج مدیروا الفنادق إلى الترکیز بشکل أکبر على العمل الجماعی کوسیلة لأداء المهام والأنشطة فی تلک المؤسسات. ومع ذلک، یتطلب هذا بناء ثقافة قویة فی جمیع أنحاء النظام بأکمله تدعم الجهود التعاونیة والمشترکة لصالح المنظمات. من المهم تسلیط الضوء على بعض قیود هذه الدراسة والاقتراحات للتحقیق فی المستقبل. القید الرئیسی لهذا العمل هو أنه یعتمد على بیانات محدودة تم جمعها من منظمات قلیلة فی منطقة واحدة. لذلک، یجب توخی الحذر فی تعمیم نتائج هذه الدراسة على مناطق جغرافیة أخرى فی المملکة العربیة السعودیة. یمکن للدراسات المستقبلیة أن تأخذ عینة أکبر فی قطاعات مختلفة للحصول على فهم أفضل لحالة استعداد إدارة الجودة الشاملة. علاوة على ذلک، تحتاج الدراسات المستقبلیة إلى إضافة المزید من المتغیرات مثل أداء الفندق لتوسیع مستوى الاستفسار الذی یمکن أن یحقق نتائج أکثر فائدة ومثیرة للاهتمام. أخیرًا، یرکز هذا البحث فقط على المدیرین کمستجیبین رئیسیین. یمکن أن ترکز الأبحاث المستقبلیة على الموظفین للحصول على فهم أفضل لاستعداد إدارة الجودة الشاملة فی صناعة الضیافة.}, keywords_ar = {ثقافة الجودة,قطاع الخدمات,الأحساء,إدارة الجودة الشاملة}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_109877.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_109877_3ec8204c6c91397bab2a8cb23f9d320a.pdf} } @article { author = {Nasr, Tahia}, title = {The Role of Art Festivals in Revitalizing and Promoting the Inbound Tourism to Egypt: Applying to the Annual Film Festival of El Gouna}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {224-239}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.36562.1051}, abstract = {The research aims to study the role of art festivals in activating and promoting inbound tourism to Egypt by applying to one of the most famous Egyptian art festivals which is El Gouna Film Festival. The study can achieve this means by following up on the contribution of this festival to the promotion and improvement of the mental image of Egypt and the revitalization of the tourist movement coming to it. Based on the foregoing, a form has been distributed for surveying the opinions of a random sample of participants in the festival for the year 2019. The number of distributed forms were 100. The results of the field study showed that the elements of tourist attractions and tourist services are available in El Gouna City and the Red Sea Governorate. Furthermore, there is an improvement in the tourist mental image, as well as a positive impression among the participants about Egypt.  The study also indicated that there is a lack of promotion to the festival. The study recommended the necessity of publishing a lot of information about the El Gouna Film Festival on the websites. Moreover, it called for concerted efforts from official and informal institutions, to overcome any obstacles and informing about in good time before the opening. That’s to attract more participants from different countries around the world.}, keywords = {Festival,El Gouna,Mental Image,Festival tourism,art festivals,Tourist promotion}, title_ar = {دور المهرجانات الفنیة فی تنشیط وترویج الحرکة السیاحیة الوافدة لمصر: تطبیقا على مهرجان الجونة السینمائی السنوی}, abstract_ar = {یهدف البحث إلى دراسة دور المهرجانات الفنیة فی تنشیط وترویج الحرکة السیاحیة الوافدة إلى مصر بالتطبیق على أحد أشهر هذه المهرجانات ألا وهو مهرجان الجونة السینمائی الدولی، وهذا من خلال متابعة مساهمة ذلک المهرجان فی الترویج والتحسین للصورة الذهنیة لمصر وتنشیط الحرکة السیاحیة الوافدة إلیها من مختلف الدول المشارکة فی المهرجان. وعلى ما تقدم فقد تم توزیع استمارة لاستقصاء آراء المشارکین من خلال عینة عشوائیة (منظمین – مشارکین) فی المهرجان لعام 2019؛ بلغ عددها 100 استمارة. وأوضحت نتائج الدراسة المیدانیة توافر مقومات الجذب السیاحی والخدمات السیاحیة بمدینة الجونة ومحافظة البحر الأحمر، وأنه یسهم فی تحسین الصورة الذهنیة السیاحیة وإیجاد انطباع إیجابی لدى المشارکین عن مصر، وأشارت الدراسة أیضاً إلى أن هناک قصورا فی الترویج للمهرجان، وأوصت الدراسة بضرورة نشر العدید من المعلومات عن مهرجان الجونة السینمائی على مواقع الانترنت، والدعوة إلى تضافر الجهود من المؤسسات الرسمیة وغیر الرسمیة لتذلیل أیة عقبات والإعلام عنه قبیل الافتتاح بوقت کاف لاستقطاب عدد أکبر من المشارکین من مختلف دول العالم.}, keywords_ar = {مهرجان,الجونة,الصورة الذهنية,سياحة المهرجانات,المهرجانات الفنية,ترويج سياحي}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_107801.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_107801_8bd2a1fbd347ad50ed1c2058419814fc.pdf} } @article { author = {Bazazo, Ibrahim and Al-Shamayleh, Maher and Mahmoud Al-orainat, Lama}, title = {The Impact of the Environmental Assessment Using the Quadruple Strategic Analysis Matrix in Enhancing the Competitive Advantage of Diving Tourism in the Jordanian Coast of the Gulf of Aqaba}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {240-258}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.36993.1054}, abstract = {The research aims to identify the impact of environmental assessment using the quad analysis matrix (SWOT Analysis) in enhancing the competitive advantage of the reality of diving tourism in the Jordanian Gulf of Aqaba coast, through the use of the quadruple analysis system to identify all the strengths, weaknesses, opportunities and threats in diving tourism in Aqaba, to provide a comprehensive picture of the chronological reality of development in the diving tourism industry, and the spatial organization and spatial relationships between all uses in the study area, also drawing on the geographic information systems and remote sensing software, to provide a holistic picture that contributes to learning about the current reality of diving tourism in Aqaba, and the future prediction in the form of spatial space within a comprehensive holistic approach based on scientific foundations. The study reached the importance of integrated environmental management with its natural, economic and social elements, based on a comprehensive analysis and diagnosis of all diving tourism activities, according to sustainable planning and approach, based on future best practices and projections related to the uses of the diving tourism industry. This contributes to setting the decision-maker on the right path in adopting the holistic planning process for the diving tourism industry in the study area, especially in light of the great expansion witnessed by the diving tourism industry in Aqaba during the recent times.}, keywords = {Diving Tourism,Spatial analysis,Coral Reefs, Integrated Management,SWOT Analysis,Quadrant Analysis Matrix}, title_ar = {أثر التقییم البیئی باستخدام مصفوفة التحلیل الاستراتیجی الرباعی فی تعزیز المیزة التنافسیة لسیاحة الغوص فی ساحل خلیج العقبة الأردنی}, abstract_ar = {یتناول البحث أثر التقییم البیئی باستخدام مصفوفة التحلیل الرباعی(SWOT Analysis) فی تعزیز المیزة التنافسیة لسیاحة الغوص فی ساحل خلیج العقبة الأردنی، من خلال الاستعانة بمنظومة التحلیل الرباعی للتعرف على نقاط القوة والضعف والفرص والتهدیدات فی سیاحة الغوص فیما یخص العقبة، لتقدیم صورة شاملة عن الواقع الکرونولوجی Chronology للتسلسل فی صناعة سیاحة الغوص، وشکل التنظیم المکانی والعلاقات المکانیة بین کافة الاستخدامات فی منطقة الدراسة، بالاعتماد على برمجیات نظم المعلومات الجغرافیة والاستشعار عن بعد، للوقوف على الواقع الحالی لسیاحة الغوص فی العقبة، والتنبؤ المستقبلی لشکل الحیز المکانی ضمن نهج شمولی تکاملی یقوم على أسس علمیة، وقد توصل البحث إلى أهمیة الإدارة البیئیة المتکاملة بعناصرها الطبیعیة والاقتصادیة والاجتماعیة، المستندة على تحلیل وتشخیص شمولی لکافة أنشطة سیاحة الغوص وفق النهج والتخطیط المستدام القائم على أفضل الممارسات والإسقاطات المستقبلیة المتعلقة باستخدامات صناعة سیاحة الغوص، مما یسهم فی وضع صانع القرار بالطریق الصحیح فی انتهاج عملیة التخطیط الشمولی لصناعة سیاحة الغوص فی منطقة الدراسة، خاصةً فی ظل التوسع الکبیر الذی شهدته صناعة سیاحة الغوص فی مدینة العقبة خلال الآونة الأخیرة.}, keywords_ar = {سياحة الغوص,مدينة العقبة الأردنية,التحليل البيئي الرباعي,الإسقاطات المستقبلية,مصفوفة التحليل الرباعي}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_113647.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_113647_4f04b6fa37c8a69b7afa1134565e7a8d.pdf} } @article { author = {El sayed Shehata, Ali}, title = {The role of Marketing Innovation in Achieving Hotel’s Business Excellence}, journal = {Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality}, volume = {18}, number = {3}, pages = {259-284}, year = {2020}, publisher = {Suez Canal University; Faculty of Tourism and Hotel Management}, issn = {1687-1863}, eissn = {2682-4612}, doi = {10.21608/jaauth.2020.37042.1055}, abstract = { This study aims to determine the effect of applying Marketing Innovation practices (Developing the marketing technology; creating value for customers; creative thinking of marketers and assessing the feasibility of marketing innovations) on hotels’ business excellence. The field study was applied to a simple random sample of marketing and sales managers in five – star hotels in Cairo and Sharm El Sheikh. A questionnaire form was used to collect the research data. Data were analyzed using the statistical program (SPSS.V.23). The research results concluded the impact of most dimensions of marketing innovation on a hotel’s business excellence while applying all dimensions together showed a high positive effect. The research recommended the importance of applying all dimensions of innovation marketing as one practice without fragmentation with the creative formulation of the hotel's marketing strategies.}, keywords = {Marketing Innovation,Marketing technology,The feasibility of marketing innovations,Business Excellence}, title_ar = {دور التسویق الابتکاری فی تحقیق تمیز الأعمال الفندقیة}, abstract_ar = {تهدف الدراسة إلى تحدید دور التسویق الابتکاری ( تطویر تکنولوجیا التسویق؛ إیجاد قیم للعملاء؛ الفکر الإبداعی للمسوقین وتقییم جدوى الابتکارات التسویقیة) فی تحقیق تمیز الأعمال الفندقیة، تم التطبیق على عینة عشوائیة من مدراء التسویق والمبیعات بفنادق الخمسة نجوم بمدینتی القاهرة وشرم الشیخ، وتم الاعتماد على الاستبانة فی جمع البیانات مستخدما المنهج الوصفی التحلیلی، وتم تحلیل البیانات بالبرنامج الإحصائی (SPSS) إصدار(23). وقد خلصت نتائج البحث إلى وجود تأثیر واضح لمعظم أبعاد التسویق الابتکاری فی تمیز الأعمال الفندقیة، کما اتضح أیضا أن تطبیق أبعاد التسویق الابتکاری مجمعة من شأنها التأثیر الإیجابی فی تحسین تمیز الأداء الفندقی أفضل من تطبیق کل منفردا، وفی ضوء هذه النتائج  أوصت الدراسة، بأهمیة تطبیق أبعاد التسویق الابتکاری جمیعها کممارسة واحدة دون تجزئة، من خلال توجه إدارة التسویق والمبیعات بالفکر الابتکاری فی صیاغة الاستراتیجیات التسویقیة للفندق.}, keywords_ar = {التسويق الابتکاري,تکنولوجيا التسويق,جدوى الابتکارات التسويقية,تميز الأعمال}, url = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_107800.html}, eprint = {https://jaauth.journals.ekb.eg/article_107800_b26941a5d8c31bb25d720af0a5589d0a.pdf} }